Jump to content
Wednesday 19 March 2025
Sign in to follow this  
Jobhurt

Avgasslang Pan 2000 kopia

Recommended Posts

Har gjort mig en Pan 2000 kopia och köpte Biltemas rostfria

avgasslang för att få bort just avgaserna och kolmonoxiden.

Problemet med BT:s rostfria variant är den leder värme

alldeles för bra. Har inte provat men är ganska säker på att

det går att steka ägg på avgasslangen.

I mitt tänkta arrangemang så skulle avgasslangen gå till en

anpassad träregel som läggs vid nedgångsluckan.

Problemet är att slangen då hindrar in och utgång just för

att den är så varm. Ett alternativ kan ju vara att borra hål i

taket (för skorstenen) och dra slangen så att det går att

röra sig fritt ut o in.

Ett bättre alternativ vore dock att hitta en avgasslang som

inte leder värme så bra. Har tittat runt och hittar bara de

som klarar 100 grader och 115 grader temporärt.

Någon som har förslag på en riktigt värmetålig slang

som man inte bränner sig på ?

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Linda den med avgasbandage. Efteråt kan du hålla i den. Obs, luktar och ryker första gången. Annars kolla med hydroscand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anledningen till att slangen blir varm måste vara att "pottan" inte kyler tillräckligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm. Det som kyler är ju fläkten och som i mitt fall är en 120x120

och ligger på 69,7 CFM, vilket jag tror är tillräckligt.

Vet ju inte riktigt hur originalet är byggt men det borde vara svårt att

kyla det rostfria röret (med hjälp av fläkt) så pass att det kommer under

100 grader.

I mitt fall så handlar det om en upponervänd rostfri gryta på 3 liter, ett

51 mm hål i sagda gryta, där ett rostfritt rör med en ytterdia på 51 mm

är fastsatt. Runt röret som sticker upp ur kitteln har jag byggt en 170 x

170 x 220 mm plåtlåda med 5 "lameller" eller plåtskivor och i den bakre

delen av lådan sitter fläkten.

 

Har jag gjort det för enkelt för mig o missat något grundläggande ? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan, Jobhurt säger:

Har jag gjort det för enkelt för mig o missat något grundläggande ? :)

Det tror jag inte. Men kyls inte "pottan" tillräckligt så blir ju slangen för varm. Lamellerna kanske är för små? Hur varm luft kommer det ut på andra sidan?

En annan variant kan vara en yttre slang så att luft kan strömma mellan den och avgasröret. Luften kommer att strömma av sig själv - troligen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror inte att lamellerna är för små (170x180). Tror inte heller att

det är deras funktion att fungera som någon slags värmealstrare.

Det går att lägga handen på det du kallar ”pottan” och hålla kvar

en stund. Det är mer som att lamellerna stabiliserar själva

”pottan”.

Som jag förstått det så är det helt enkelt bara en fläkt som blåser

på ett riktigt varmt rostfritt rör. Plåtlådan (pottan) är till för att

det ska gå att montera in fläkten, och lamellerna som sagt bara

stabiliserar (i princip).

 

Har gjort ett litet test där jag placerade en termometer 3-4 dm

från ”utblåset” och där steg tempen från ca 21grader till ca

26 grader. Det är helt enkelt för kallt för mer realistiska tester.

Men så fort det blir ett antal plusgrader så ….

 

Din idé om en extra slang runt den rostfria avgasslangen kanske

kunde fungera, men jag vill gärna hålla nere kostnaderna och

den konstruktionen känns också lite otymplig.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan, Jobhurt säger:

jag vill gärna hålla nere kostnaderna

Aluminiumrör funkar, inte lika snyggt men billigt. Eller något annat rör eller beröringsskydd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Gamla hederliga Wallasvärmare" hade en dubbel skorstensslang. Innerslangen var veckad rostfri slang och ytterslangen var veckad aluminiumslang. Då togs visserligen förbränningstilluften från skorstenen via ytterslangen till värmaren och avgaserna gick via den rostfria slangen till skorstenen. Det innebar att avgasslangen kyldes av förbränningstilluften. Även om du inte tar förbränningsluft via ytterslangen så borde du kunna få lite självcirkulation genom ytterslangen som gör att det inte blir lika varmt att ta på.

Skulle det ändå bli för varmt så kan du ju alltid stoppa in någon icke brännbar isolering mellan inner- och ytterrör för att isolera bättre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Biltema har prisvärd aluminiumslang.

Att ta in förbrännngsluft som på en Wallas kanske inte är en så dum ide. 

Gasollågan förbrukar en hel del luft som sugs in genom luftintagen i båten. Kall luft som man egentligen inte vill ha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...