MarkusF 53 Postad 1 Mars , 2018 Jag funderar på att kompletterar båtinnehavet med en mindre styrpulpetare, säkerligen under 5 meter. Då borde det väl bli en motor på ca 15-30 hk antar jag. Vad kan man förvänta sig för bränsleförbrukning med en person i planingsfart? Är de stor skillnad om man är fyra pers i? Skillnad på 2-takt och 4-takt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 747 Postad 1 Mars , 2018 Du kan alltid kolla i de olika broschyrerna med körfakta. Den här eller den här tex. Allmänt sett är mindre båtar med mindre motorer mer känsliga för belastning så med en mindre båt kommer skillnaden vara större. Det är bra att vara miljömedveten och se på förbrukningen men om man tittar på förbrukningen som kostnad är det i de allra flesta fall den minsta posten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 122 Postad 2 Mars , 2018 Min förra lillbåt, 5 meter och 50 hk direktinsprurad tvåtakt låg runt 0,6 liter/nm vid 20-23 knops fart. Gissar att min nya båt när den är färdigbyggd, fyra meter med 30 hästars tohatsu fyrtakt landar runt 0,4 i motsvarande fart. Finns ett norskt test av 25 hästare på nätet där man hamnade runt 0,4 l/nm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarkusF 53 Postad 2 Mars , 2018 Tack! Jag vet att det är väldigt många parametrar som påverkar så klart, men eftersom jag inte har något erfarenhet själv av planande, utan utgår från min julle med en 10 hk Sabb, så är det ändå intressanta svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser