Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
patrikflink

Isolationstransformator

Rekommendera Poster

Har ju slitit ut allt vad som heter 120v. Har även en stepdown på 4000 watt som även går att köra 240v (ställbar). Fungerar den även som en isolationstransformator? Tänkte om man ska ha kvar den till 240v om den kan göra någon nytta som tex galvanisk skydd. Den heter Simran output 110v or 220v THG-4000 och väger ett ton!

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade lite snabbt på THG-4000 och fick resultat på ebay, walmart etc... Dåligt med detaljerad specifikation men spontant ser det inte ut att vara en isolationstransformator, att jorden är skild från primären som oftast syftet är. 

Dessa brukar kosta skjortan och det gör inte denna modell. 

 

Du kanske inte blev klokare av svaret men tror den är en vanlig spartransformator  eller liknande. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, elfanomad säger:

Googlade lite snabbt på THG-4000 och fick resultat på ebay, walmart etc... Dåligt med detaljerad specifikation men spontant ser det inte ut att vara en isolationstransformator, att jorden är skild från primären som oftast syftet är. 

Dessa brukar kosta skjortan och det gör inte denna modell. 

 

Du kanske inte blev klokare av svaret men tror den är en vanlig spartransformator  eller liknande. 

 

 

 

 

Googlade också, blev inte heller övertygad. Där av frågan om några satt inne med svaret😀.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät resistans mellan primär och sekundär, lågt på en spartrafo och högt på en fulltrafo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står ju inte "Autotransformer" eller "Auto step" i träffarna på google, så kanske, bäst att mäta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska mäta, har inte någon multimeter hemma, är i båten. Vill helst inte ha denna då jag höll på gå av när jag låg på ryggen och lyfte ut blyklumpen. Men fungerar den som ISO så kan det kanske vara värt att brotta tillbaka den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-12-23 på 18:55, bhemac säger:

Mät resistans mellan primär och sekundär, lågt på en spartrafo och högt på en fulltrafo.

Hur ska jag mäta? Mellan in och ut på en fas får jag 92.9. Mellan ut faserna får jag 0.03. Mellan in och ut jorden får jag samma resultat på 0.03. Mellan in faserna får jag 11.3. Har stepdownen inställd för ut 220 volt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska tillägga att jag ser nu när jag har öppnat den att jorden går bara rakt fram. Från in kontakt till ut. Går inte genom någon spole eller dyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid en närmare titt så är det där en 1:2 transformator, 220 in och 110 ut eller tvärtom.

Så hade inte varit användbar även om det varit en isolationstrafo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan, Forsberg_se säger:

Så hade inte varit användbar

Hur tänker du där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Forsberg_se säger:

Vid en närmare titt så är det där en 1:2 transformator, 220 in och 110 ut eller tvärtom.

Så hade inte varit användbar även om det varit en isolationstrafo.

Nä, 220 in och 110 eller 220 ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, bhemac säger:

Hur tänker du där?

Som isolationstrafo 220/220, om man inte har 2 då förstås.

 

Men det verkar som mina Googlingar på THG-4000 slår fel då..

2 timmar sedan, patrikflink säger:

Nä, 220 in och 110 eller 220 ut. 

Men det kanske är nån EU- modell?

Får inte riktigt ihop mätvärderna med hur jag tror att du har mätt men har du 92 ohm mellan in och ut så lär det inte gå att använda den som Bhemac redan sagt.

Men 92 är för mycket och 0,03 för lite så jag förstår inte riktigt de mätningarna.

 

En isolationstransformator skiljer egentligen bara inkommande spänning från utgående, men den möjliggör även galvanisk frånskiljning av jord beroende på hur man ansluter jorden.

I båtsammanhang förutsätts oftast att den är kopplad för galvanisk frånskiljning av jord.

Så det där att jorden går rakt igenom betyder i sig ingenting .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan, Forsberg_se säger:

Som isolationstrafo 220/220, om man inte har 2 då förstås.

 

Men det verkar som mina Googlingar på THG-4000 slår fel då..

Men det kanske är nån EU- modell?

Får inte riktigt ihop mätvärderna med hur jag tror att du har mätt men har du 92 ohm mellan in och ut så lär det inte gå att använda den som Bhemac redan sagt.

Men 92 är för mycket och 0,03 för lite så jag förstår inte riktigt de mätningarna.

 

En isolationstransformator skiljer egentligen bara inkommande spänning från utgående, men den möjliggör även galvanisk frånskiljning av jord beroende på hur man ansluter jorden.

I båtsammanhang förutsätts oftast att den är kopplad för galvanisk frånskiljning av jord.

Så det där att jorden går rakt igenom betyder i sig ingenting .

Jag satte på inkommande fas och utgående fas när den var inställd på 220 volt. Jag pep även med multimeter får att kolla om det vara rätta faser jag mätte. Sen vart jag nyfiken hur jorden var kopplad, så jag öppnade den och såg att från in så går den rakt till ut. Den gick alltså inte genom någon spole eller dyl. EU modell är den säkert då min båt är importerad och hade VVB och alla eluttag på 110 volt. Även säkringspanel är på 110 volt som nu är ersatt med 220 volts vippströmbrytare och JFB samt huvudbrytare. Man satte nog dit denna för att kunna använda dessa saker här i Sverige, därav att den bara kan ta emot 220 volt och ge 110 eller 220 volt som för övrigt står på den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...