Gå till innehåll
tisdag 30 september 2025
winzhangout

Alpha one gen 2 fråga

Rekommendera Poster

Har bytt bälgar och stödlager och allt som kan tänkas bytas i stort sett men lite orolig för en sak som jag inte tänkt på om det var så innan. 

Jag kan vrida hela drevet åt vänster med hand kraft till fullt svängt läge och känns som det helt plötsligt glappar i sidled. Åt höger kan jag inte vrida det med annat än ratten. Min tanke nått trasigt alt 2 att jag hålla på och svängt fram och tillbaka under all renovering att trycket i hydralen till svängning är borta och kommer fungera när jag startar motorn och hydralpumpen börjar snurra igen. 

Tyvärr vill jag ju inte starta motorn på land och testa då den är uppfylld med glykol och annan vinterkonservering. Så vore sjukt tacksam om nån kunde svara på det så jag slipper ligga sömnlös att jag får mer att pula med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har hydraulstyrning ska du inte kunna vrida drevet åt något håll. Inte mer än glappet i lederna tillåter i alla fall. Du måste ha en trasig ventil i rattpumpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men jag har vajer med styrservo tror jag går en fet vajer från ratten iafl, dvs mercruiser 3.0 med alpha one gen 2 har jag rattpump då iafl? 

Felet uppkom efter jag tiltat upp och ner drevet några gånger för att ställa trimsändarna efter monterat ihop allt.

Redigerad av winzhangout

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kabeln/ vajern från rätten påverkar styrsevot som är hydrauliskt.  Ev fel ligger alltså efter vajern.  Den pump du har bild på är power trim! Styrsevot sitter på motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...