MackanB 2 Postad 25 September , 2017 Köpte mig en saga 27 med md17c o msb backslag vilken verkar ha för hög stigning på proppen. Marshar strax över 6knop vid 1500varv utan speciellt svall o motorn går fint o lungt o maxvarv ligger på ca 1800-1900 varv o då går d 7.3 knop. Tror d sitter 17x15 Mikado på nu. Ny för iår. (Förra ägaren) Maxvarv bör väl ligga upp mot 2500 egentligen. Sitter inga trimmplan på rodret som d annars ska sitta original. Kan d göra några 100 varv på toppen om jag sätter dit sånna? har ritning på sådana. Är väl inte speciellt skadligt för motorn som d e nu. Man hör ju på motorn att den går lungt o fint vid 1500-1600varv. O har inga som helst temp-problem även om jag maxxar ligger i nedre delen av grönt område. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 25 September , 2017 Kolla vad du får med denna kalkylator: https://www.vicprop.com/displacement_size.php Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MackanB 2 Postad 25 September , 2017 Va lite för avancerat för mig d där..... 😲 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MackanB 2 Postad 25 September , 2017 (redigerade) Kollade proppen som sitter nu. Mikado 17x13 va d. Redigerad 25 September , 2017 av MackanB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser