Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

MackanB

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    30
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om MackanB

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tackar för svaret! 😊👌👌 va lite som jag tänkte att funktuionen va på dessa brons-skruvar. då kör jag sika som den förra ägaren.
  2. Ingen aning. Kanske är för att lagringen sitter på akterstäven?
  3. Hej. Har ett litet problem. Skruvade av mitt stävlager o upptäckte då att det är gängpaj på den undre bulten o förra ägaren hade limmat fast denna med sika... den övre är dock hel. Hur gå till väga? Ska jag plasta in en gänginsats eller går det att få till nya gängor till originalbulten? Är en 10mm tjock Fransk träskruv i brons? Har gänginsatser i syrafast mässing. vad d nu innebär? Som jäag funderar på att dra i o plasta fast i gamla hålet o sedan dra i en syrafast rostfri A4-klassad m8 istället. Funkar detta. Eller blir d pannkaka av d?
  4. Blev mycket jobb o byta båt iallafall. Inför denna säsong ska alla genomföringar i skrovet bytas o förses med kulventil, slipning o behandling av yttre Teak-lister, Översyn av d elektriska, byta avgas-slangar, uppdatera länspumparna, täta stävbeslaget, tilverka o byta en takpanel i för-kabin, nytilverka instrumentpanel med nya knapp-paneler. O sen rikta in motor när den ligger i sjön.
  5. Tog fram stora Rör-tången o ett 1m rör o provade o gänga loss stävbeslaget idag. O visst lossna det o axelhylsan sitter kvar i båten. Nu e d bara o plocka av propellern så jag får bak beslaget tillräckligt för att göra rent o få dit ordentligt med tätnings medel. Men det blir i vår när d e lite varmare.
  6. Ok Rascal Då va det som jag misstänkte. Då blir d nog täta utifrån med sika inför kommande säsong som föregående ägare gjort o många andra som jag läst på diverse forum. Och sen montera isär det vid nästa upptagning då jag även ska skrapa/slipa rent och epoxybehandla skrovet. Tips på vad jag ska tvätta rent med för att få sikan o fästa på bästa sätt motages.
  7. Ja men det vattnet du skriver om håller sig ju i propelleraxelröret o stoppas upp av axeltätningen. Jag menar ju mellan båtskrov och beslag. E ju ganska vanligt att d läcker på gamla båtar på detta ställe ju. Iochmed att saga har gjutit in betong som barlast ser man ju inte grejjerna på insidan...
  8. Jo d förstår jag att d är vattenintag till cutless-lagret. Men jag skulle vilja täta om mellan skrov och själva stävlagret. Som sagt förra ägare hade lagt en fog mellan skrov o stävlager utan att demontera lagret o då tänkte jag demontera o täta d ordentligt. Men d kanske räcker o lägga en ny fog utifrån. Tips motages på fogmasa isåfall.
  9. Motager annars gärna tips på hur man tätar detta på bästa sätt utifrån.
  10. Jag undrar som sagt hur detta arangemang e uppbyggt? Skulle vilja plocka av mitt Stävlager o täta det ordentligt, förra ägaren har tätat med sika från utsidan. Men jag kan inte luska ut vad d e för propelleraxelhylsa. O sen att lagret satt med 2st grova koppar-bultar. Har googlat som en galning men alla andra e ju fastsatta med fingängade bultar. Vill ju inte bara vålda sönder grejjerna. Båten är en Saga 27ac 1973.
  11. Kollade proppen som sitter nu. Mikado 17x13 va d.
  12. Va lite för avancerat för mig d där..... 😲
  13. MackanB

    Propp saga 27

    Köpte mig en saga 27 med md17c o msb backslag vilken verkar ha för hög stigning på proppen. Marshar strax över 6knop vid 1500varv utan speciellt svall o motorn går fint o lungt o maxvarv ligger på ca 1800-1900 varv o då går d 7.3 knop. Tror d sitter 17x15 Mikado på nu. Ny för iår. (Förra ägaren) Maxvarv bör väl ligga upp mot 2500 egentligen. Sitter inga trimmplan på rodret som d annars ska sitta original. Kan d göra några 100 varv på toppen om jag sätter dit sånna? har ritning på sådana. Är väl inte speciellt skadligt för motorn som d e nu. Man hör ju på motorn att den går lungt o fint vid 1500-1600varv. O har inga som helst temp-problem även om jag maxxar ligger i nedre delen av grönt område.
  14. Nu har jag även borrat några extra dränhål i kölen runt skadan. Så få vi se om d torkar ut till till våren. Men d går åt rätt håll. D har avtagit för var dag. 😊
×
×
  • Skapa nytt...