Colou5 0 Postad 6 September , 2017 Hej! är verkligen en nybörjare när det gäller båtar och försöker klura ut vilken vätska behållaren innehåller bakom texten mercruiser? tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 071 Postad 6 September , 2017 Den lilla fyrkantiga behållaren? Gissningsvis hydraulolja till servopump eller powertrim/drevlyft. Skruva av locket och stick ned fingret, en halvfet oftast röd vätska är hydraulolja. Det ser ut att vara iallafall en nivåmarkering på behållaren också, kanske maxnivån. Men du har väl en instruktionsbok att kolla i? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ginger 44 Postad 6 September , 2017 Det är drevoljebehållaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Colou5 0 Postad 8 September , 2017 På 2017-09-06 på 22:32, Georg_Ohm säger: Den lilla fyrkantiga behållaren? Gissningsvis hydraulolja till servopump eller powertrim/drevlyft. Skruva av locket och stick ned fingret, en halvfet oftast röd vätska är hydraulolja. Det ser ut att vara iallafall en nivåmarkering på behållaren också, kanske maxnivån. Men du har väl en instruktionsbok att kolla i? Ja precis, den lilla fyrkantiga behållaren. Nivåmarkering finns och nivån låg långt under var den skulle. Därav vill jag fylla på men kan inte lista ut vilken vätska det ska vara i. Har inte hittat någon info i instruktionsboken, den är relativt tjock ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Colou5 0 Postad 8 September , 2017 På 2017-09-07 på 00:14, Ginger säger: Det är drevoljebehållaren På 2017-09-07 på 00:14, Ginger säger: Det är drevoljebehållaren Drevolja tror jag inte det kan vara!? Den fyller man ju på med slang underifrån och trycker upp oljan. Fanns det en behållare så vire det ju enklare att fylla på den när man byter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 071 Postad 8 September , 2017 2 timmar sedan, Colou5 säger: Drevolja tror jag inte det kan vara!? Den fyller man ju på med slang underifrån och trycker upp oljan. Fanns det en behållare så vire det ju enklare att fylla på den när man byter? Jag är direkt dålig på amerikanska motorer, drev och deras installation, men trådskaparen får väl följa slangarna från denna behållare och se var de tar vägen, eller läsa i instruktionsboken, som kanske också finns som pdf-fil någonstans på internet. Men jag tror nog mer på hydraulolja till drevlyft eller servostyrning, om sådan finns ombord. Det är iallafall inte bensintanken, den är större! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Regal195 1 Postad 8 September , 2017 Hej. Det ÄR drevoljebehållaren. Rekommenderad olja är quicksilver high performance drevolja. Kan köpas på t.ex. drev.se eller Drevman. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 51 Postad 8 September , 2017 Det är med stor sannolikhet drevolja, det står dessutom på behållaren vad det är på alla mercruisers behållare. Denna används för att kontrollera nivån samt "toppa upp" med olja. Vid byte kan du INTE fylla den vägen utan måste trycka i oljan underifrån, annars får du luftfickor och ett trasigt drev på grund av utebliven smörjning. Om du skriver vad du har för drev och motor så blir det enklare att svara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ginger 44 Postad 8 September , 2017 Med drevoljebehållaren ser du om drevoljan försvinner och kan konstatera att du har ett problem. Utan behållaren kör du annars på tills drevet rasar. genialiskt, inte sant? (litet kan nivån sjunka under en säsong utan fara men försvinner mycket olja har du ett läckage) likt Georg Ohm rekommenderar jag en användarhandbok eller servicemanual till drev och motor. det går oftast att finna helt gratis utan kostnad annars kan man beställa en för ett par hundralappar, kan spara mycket bekymmer och pengar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Colou5 0 Postad 8 September , 2017 5 timmar sedan, Regal195 säger: Hej. Det ÄR drevoljebehållaren. Rekommenderad olja är quicksilver high performance drevolja. Kan köpas på t.ex. drev.se eller Drevman. Super, tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Colou5 0 Postad 8 September , 2017 2 timmar sedan, Ginger säger: Med drevoljebehållaren ser du om drevoljan försvinner och kan konstatera att du har ett problem. Utan behållaren kör du annars på tills drevet rasar. genialiskt, inte sant? (litet kan nivån sjunka under en säsong utan fara men försvinner mycket olja har du ett läckage) likt Georg Ohm rekommenderar jag en användarhandbok eller servicemanual till drev och motor. det går oftast att finna helt gratis utan kostnad annars kan man beställa en för ett par hundralappar, kan spara mycket bekymmer och pengar... Tusen tack! Jag bytte oljan som du beskrev tidigare men uppfatta inte att det fanns en behållare också. Då har man lärt sig nåt nytt idag igen ? Tusen tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser