Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
sigge_1

Propellerfråga Micore 570 offshore/ Honda BF90

Rekommendera Poster

Hej, behöver lite råd angående propeller. Har en Micore 570 med Honda BF90.

Båtens maxfart idag är 31knop när motorn är perfekt trimmad, proppen är en alupropp original 13x19.

Tycker det är ganska lågt och kollade då på Micores egna faktablad för båten där de uppger i körfakta 34,7 knop, dock med annan propeller än jag har nämligen 13-1/4  x 17 . 

Kollar jag i en kalkylator så  skall ju båten teoretiskt gå snabbare med den proppen jag har än den de testat med, eller??

Räknar jag på 5500rpm och min propp (13x19) ger enligt kalkylatorn 37knop

Räknar jag på 5500rpm och testad propp (13-1/4x17) ger enligt kalkylatorn 33knop

Utväxlingen på min motor är enligt uppgift 2.33, båtens torrvikt 620kg +motor 166kg

 

Nu fattar jag att i praktiken finns det fler parametrar som påverkar men vad jag vill är att få upp topp och marschfart då jag ofta åker längre sträckor och vi sällan är fler än två i båten. Drar inte heller vattenskidor eller annat så fart är prioriterad framför dragstyrka. 

 

Tips och ideer uppskattas? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade gjort det enkelt för mig och testat den propellern som Micore anger i sin körfakta. Bland propellertrådarna så verkar det som att praktiken trumfar teorin ibland.

 

Förhoppningsvis så är ÅF hygglig och låter dig testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...