Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Safir-mike

Klickande AQ115 i min Safir Cabin

Rekommendera Poster

Hej

Som ny båtägare (nåja, hade en Shetland 570 under tidig Jura-period) till en Safir Cabin 1975, står jag med ett motorrelaterat problem jag inte kan luska ut.

Varje gång jag vrider om tändningsnyckeln så klickar det bara utan att motorn tänder/försöker dra runt. Låter som ett relä som slår av och till.

Efter ett antal sådana tydliga klick, startar motorn och går prima som om den aldrig varit avstängd. Ibland krävs det ett 20-tal klick, andra gånger startar den efter 2-3 stycken försök.

Blir inte klok på var problemet sitter. Har försökt lyssna vid fördelardosa och startmotor, men kan inte lokalisera det.

 

Alltså - motorn går prima o rent när den startar, men det krävs ett antal "klick" för att den plötsligt startar.

 

Tack o bug för tips från expertisen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, Pentax säger:

Kolla solenoiden på startmotorn

Tack o bock, Pentax. Hade misstankarna  åt det hållet.

 

Men då kommer följdfrågan - hur smidigt kommer jag åt att göra det på den motorn i det utrymmet? Krävs det att lyfta ur hela motorn så känns det ju inte lika spännande plötsligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan väl få nämna att om det är en Bosch startmotor finns det solenoider att köpa som reservdel där man säljer delar till gamla volvosar, både som original eller piratdel. Troligtvis många hundra procent billigare än att vända sig till auktoriserad VP-återförsäljare.

Å andra sidan kan det vara lika bra att byta hela startmotorn, jag bytte för ett tag sedan på en personbil med B21 eller liknande gjutjärnsmaskin, den fabriksrenoverade startmoton med garanti kostade 1700kr (då) då den gamla lämnades i inbyte. Kan ju hända att prisbilden nu är annorlunda, men iallafall inga astronomiska kostander.

 

Jag anser att startmotorer och generatorer skall man inte hålla på att meka med eller byta till bättre begagnade, det skapar i allmänhet mer irritation och senare dysfunktioner. Köp en ny, eller fabriksrenoverad med garanti!

Visst kan man byta solenoiden, (kostar "typ" 298kr) men då ändå startmotorn måste plockas ur kan det vara lika bra att byta alltihopa, det är ju ändå litet pilligt och meckigt att ta ur den gamla solenoiden och få i den nya och få den där gaffelformade hävarmen på rätt ställe.

Sedan brukar ju lager och lindningar i gamla startmotorer vara slitna... nä byt "hela kitet"!

 

Att det bara klickar, kan ju också bero på ett ordentligt spänningsfall, kolla spänningen vid startmotorn under startförsök! Även på solenoidens manöverspänningsanslutning "50".

Kanske problemet är i batteriet eller någon oxiderad anslutning, bet blir ju billigare då, och mindre ålande i motorrummet...!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Jag kan väl få nämna att om det är en Bosch startmotor finns det solenoider att köpa som reservdel där man säljer delar till gamla volvosar, både som original eller piratdel. Troligtvis många hundra procent billigare än att vända sig till auktoriserad VP-återförsäljare.

Å andra sidan kan det vara lika bra att byta hela startmotorn, jag bytte för ett tag sedan på en personbil med B21 eller liknande gjutjärnsmaskin, den fabriksrenoverade startmoton med garanti kostade 1700kr (då) då den gamla lämnades i inbyte. Kan ju hända att prisbilden nu är annorlunda, men iallafall inga astronomiska kostander.

 

Jag anser att startmotorer och generatorer skall man inte hålla på att meka med eller byta till bättre begagnade, det skapar i allmänhet mer irritation och senare dysfunktioner. Köp en ny, eller fabriksrenoverad med garanti!

Visst kan man byta solenoiden, (kostar "typ" 298kr) men då ändå startmotorn måste plockas ur kan det vara lika bra att byta alltihopa, det är ju ändå litet pilligt och meckigt att ta ur den gamla solenoiden och få i den nya och få den där gaffelformade hävarmen på rätt ställe.

Sedan brukar ju lager och lindningar i gamla startmotorer vara slitna... nä byt "hela kitet"!

Tack för tipset...men går det att komma åt startmotorn eller solenoiden utan att lyfta ur motorn?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I princip ja.

Startmotorn sitter ju längst bak och längst ned på motorns bb-sida.

Safir Cabin är ju liksom ingen superyacht med ett motorrum därefter.

Kan tänka mig att det är mer än trångt. Men jag bytte startmotor på min Monark 670 för många år sedan då den fortfarande hade en AQ120. där var motorrummet omkring 10-15 cm bredare än motorns yttersta delar.

Med långa armar och förlängare till hylsnyckelsatsen en och annan svordom och besvärjelse så lyckades jag med det.

Jag minns också att jag tappade ned muttrarna till solenoidens kabelanslutningar i kölsvinet under motorn, dessa är av mässing och icke magnetiska... var ett helsike att fiska upp dessa igen. Möjligen ersatte jag dem med rostfria låsmuttrar, eller om det var på en annan båt...

Det är många år sedan nu, ungefär 30, men vill ändå minnas att jag plockade bort fördelaren och dess konsol till tändspolen och bränslepumpen för att komma åt. Möjligen skruvade jag bort något mer inne i motorrummet, har precis för mig att stryrkabeln lossades samtidigt, men som sagt det är många år sedan nu.

På gamla Volvobilar är det enklare, där kommer man åt underifrån, kanske onödigt att påpeka det, men det gör man inte på båtar...;).

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

I princip ja.

Startmotorn sitter ju längst bak och längst ned på motorns bb-sida.

Safir Cabin är ju liksom ingen superyacht med ett motorrum därefter.

Kan tänka mig att det är mer än trångt. Men jag bytte startmotor på min Monark 670 för många år sedan då den fortfarande hade en AQ120. där var motorrummet omkring 10-15 cm bredare än motorns yttersta delar.

Med långa armar och förlängare till hylsnyckelsatsen en och annan svordom och besvärjelse så lyckades jag med det.

Jag minns också att jag tappade ned muttrarna till solenoidens kabelanslutningar i kölsvinet under motorn, dessa är av mässing och icke magnetiska... var ett helsike att fiska upp dessa igen. Möjligen ersatte jag dem med rostfria låsmuttrar, eller om det var på en annan båt...

Det är många år sedan nu, ungefär 30, men vill ändå minnas att jag plockade bort fördelaren och dess konsol till tändspolen och bränslepumpen för att komma åt. Möjligen skruvade jag bort något mer inne i motorrummet, har precis för mig att stryrkabeln lossades samtidigt, men som sagt det är många år sedan nu.

På gamla Volvobilar är det enklare, där kommer man åt underifrån, kanske onödigt att påpeka det, men det gör man inte på båtar...;).

Tackar för infon, det är ungefär samma utrymmen åt sidorna på min båt. Ska se vad som kan göras på plats då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fixade detta uppifrån. På de båten låg ju motorn längst bak under aktersoffan, denna var tredelad, med ankarbox till sb, motorrum i mitten och batterifack om bb.

Jag har ett svagt minne av att jag lade en bordsskiva eller linknande över motorn, vilandes på sidobänkarna, och då låg på magen på denna och skruvade med armar och huvud nere i det trånga motorrummet. Båten låg i vattnet på en lånad båtplats där det gungade en del....

Jag köpte en begagnad startmotor på en bilskrot, det hade jag inte gjort idag, även om det funkade den gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...