Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Safir-mike

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    25
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Safir-mike

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tackar för återkoppling, jag provade med den i båda lägena flera gånger. Jag hade misstänkt att jag "surat" motorn om det inte varit för att den inte ens tände till vid något enda tillfälle. Hade inga verktyg med mig, så jag kunde inte kolla tändkabel och stift...men samtidigt gick den ju prima när vi provkörde den hos säljaren, o jag har inte rört den sedan dess.
  2. - Ja jag provade med choke o jag provade utan choke. Motorn tände inte ens till. De där instruktionerna är de vanliga för start av en liten utombordare, så det gjorde jag automatiskt. Frågan är vad spaken jag ringade in ovan, egentligen är för något?
  3. Var ute med en nyköpt motor förra veckan, och lyckades inte dra igång den. När jag provkörde den i en tunna hos säljaren, startade den direkt och gick prima. Det är en Parsun med en liten inbyggd tank, och jag skulle köra från den, tänkte jag. Alltså utan extern tank i båten. Jag provade att choka lite lagom och med gasreglaget i körläge..inte ens en tändning. Nu börjar jag undra om det krävs en externt inkopplad tank för att motorn ska kunna köras, och att den inbyggda lilla ska betraktas som "reserv" när bränslet börjar ta slut i tanken. Någon som kan hinta om möjliga problem jag missat här? Den i rött inringade spaken blev jag inte heller klok på...är det någon slags väljare av bränslekälla, eller vad? Provade den flera gånger i båda lägena utan framgång.
  4. - - Tack för hjälpen, ska prova att reboota enheten när jag är tillbaka på kontoret.
  5. - Enheten startar alltså upp med sina respektive funktioner som de ska, men GPS:en hittar inte sitt läge ens efter en timmas sökande. Jag har valt att ange "Ja" på frågan om ungefärlig position som den visar hyfsat rätt, men sen händer inget mer med själva GPS-sökningen än att frågetecknet fortsätter blinka. Som det är, så finns enbart den förinställda kartan i enheten, alltså den som levererades redan inläst i den. Jag har inget kart-kort i den just nu, men det borde väl inte påverka GPS-sökningen?
  6. - Tack o bock för utförligt svar. Men varför behövs egentligen GSD21:an när jag redan har ekolodsgivare? Den är väl "bara" någon slags förstärkare eller liknande då?
  7. Följdfråga inom samma ämne: När jag nu startar upp Garminenheten GPSmap 545S mot 12V och kopplat in GPS-antennen, så står markören i kartan och blinkar med ett frågetecken. Det betyder att den inte hittar sin position via någon satellit. Krävs något mer än att starta enheten för att få igång GPS:en? Ekolodssensorerna går inte att "torrprova", utan behöver vatten för att fungera, läste jag mig till.
  8. Hej Jag har fått ett antal Garmin-grejor som jag inte riktigt vet vad de har för funktioner. Huvudenheten är en Garming GPSmap 545S, och till den en GA29 GPS-antenn, samt två ekolodsgivare (Airmar P79 och Garmin D/T). Det tillbehör jag inte förstår anledningen till att ha är en Garmin GSD21, som också medföljde. Är inte det också en ekolodsgivare, fast dyrare bara? (nypriset runt 3 500 SEK)
  9. - Men vänta nu och hallå - är inte AQ115 en B20? De har väl klockvis tändordning till skillnad från B16 o B18 som har motsols?
  10. Följdfråga - när jag kikar på bränslefilter till min motor (AQ115), ligger de på ca 900 SEK. Det låter extremt overkill och jag undrar om det går att ersätta det befintliga filtret med en enklare slangfilter eller liknande? OM så....hur gör man med det befintliga uttjänta filtret och den anslutning som det kräver på motorn?
  11. Jo så är det. Startar lätt och går fint på tomgång. Precis runt 900 varv poffar det till och så dör motorn rakt av. Tar tacksamt emot expertpanelens tips i den här frågan. Innan upptagning i höstas lyfte jag av tändhattarna, och nu har jag med logikens hjälp försökt få dem på rätt plats. Som jag förstått det, roterar fördelaren motsols på just B16 och B18, och jag hittade ett väldigt litet märke i "framkant" på fördelarhuset som jag antar markerar cylinder 1 då. Sen räknade jag cylindrar motsols och satte tändkablarna i den ordningen. Om de sitter fel borde väl inte motorn starta så lätt och gå rent på tomgång...eller? Tjuvluft? Bränslefilter?
  12. Jag tackar alla som bidragit med info/tips om hur jag bäst går tillväga med båten : ) Ska ske nu till helgen, så får vi se vad som kan göras.
  13. - Ska försöka få ur oljan om det går. Antar att det är en speciell sug man använder till det, då den inte gärna rinner smidigt kall?
×
×
  • Skapa nytt...