Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Steenhouwer1

Fråga vit kabel eller trumma Mercruiser 3.0

Rekommendera Poster

Hej igen :-)

 

Skrev för någon vecka sedan ett inlägg gällande funderingar kring Mercruiser 3.0. 

Stod inför båtköp som hade denna motor i och slog till i Tisdags på en Uttern T55 med en sådan. 

 

Är verkligen helnöjd med denna kombination! :-D!  Riktigt fin motor som passar denna båt som hand i handske. 

Men nu till frågan.

Har varit ute med den en del de senaste tre dagarna och allting fungerar kanonbra, men upptäckte nu när jag tittade djupare in i motorrummet att en ganska stor rund vit spiralformad kabel/trumma var av. Är det någon som vet vad denna gör och om det är något viktigt som man måste ersätta snarast? 

Den verkar iaf inte påverkat framfarten eller motorn någonting iaf. Min första tanke var att det kanske hade något med ventilering att göra, men å andra sidan så verkar motorn jobba med normal temperatur.

 

bifogar en bild för att visa vad jag menar (obs! Detta är inte bild tagen på min motor. Denna är en äldre variant av 3.0:an) 

Det är alltså den vita stora spiralformade kabeln som ni ser upp till höger på bilden.

tacksam för svar :-) 

IMG_0235.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ventilationskanalen som motorrumsfläkten suger genom. Meningen är att  motorrumsfläkten ska suga ut eventuella bensinångor som (eftersom de är tyngre än luft) lägger sig längst ner i motorrummet. Köp en ny slang i närmsta marinbutik! De kostar inte mycket. 

 

Du kör väl fläkten minst två minuter innan varje start och under tankning?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så är inte ventilationsslangen av utan slutar bara där den ska, längst ner under motorn?

För övrigt en mycket bra kommentar av Eld!

Tror inte alla idag vet att det är så man ska göra om man har bensinmotor. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jätte tack för era svar :)

Yes det stämmer att jag kör fläkten minst 2 minuter innan start.
Fick en fin genomgång av detta av försäljare vid köp samt att låta motorn gå ett par minuter för att motorn ska bli varm och att varvtalen ska gå ner strax under 1000 r/min innan avfärd.

En sak jag dock blev lite fundersam över är att försäljaren sa att när motorn väl är varm så behöver man inte köra med fläkten på hela tiden. Nu var det länge sedan jag hade en båt med inombordsmotor men jag minns att jag kört med fläkten på hela tiden. Det var dock en betydligt äldre båt från slutet av 70 talet. 
Vad tror ni är bäst? Bör man köra fläkt hela tiden eller bara under start?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Framför allt är fläkten till, som eld skriver, att evakuera eventuella ångor innan start av motorn.

I min ägarmanual rekommenderas att låta fläkten gå 4 minuter innan start men även när motorn går på tomgång, eller "below cruising speed"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte köra fläkten alls när motorn är igång. I själva verket evakuerar motorn mycket mer luft än fläkten redan på tomgång. 

 

Det låter som om du har väldigt hög tomgång. Den ska ligga på cirka 650rpm när motorn är varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...