Gå till innehåll
lördag 04 maj 2024

Rekommendera Poster

Det läcker kraftigt från min axelgenomföring. Se bild, jag har även filmat men lyckas inte lägga upp filmen. Det stillar sig efter nån timme efter att man kört. Tips på vad som måste göras mottages tacksamt. 

IMG_1764.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bilden ger inte mycket ledtråd,  läcker det vid slangklammerna?

Lösa klammer, dålig slang?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det läcker inte mellan gummit och axeln utan mellan eller i axelgenomföringen och själva glasfibern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK jag förstår, hylsan har lossnat.

Det går att från utsidan borra igenom skäddan in till hylsröret och hälla (spruta ) in plast / epoxi.

Om det går att komma åt och det finns plats kan du slipa rent och laminera runt röret mellan slangstumpen och skrovet, men det är nog det trångaste stället man kan hitta på en båt.

 

Sedan kan man undra varför röret lossnat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, du har nog rätt. Det låter ju som ett ganska omfattande jobb? Vad tror du kan ha orsakat detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en liknande liten läcka, tvivlar på möjligheten att få röret helt tätt mot plasten. Det gäller att stoppa vattnet redan där det kommer in. Lade ett elastiskt klet (BT Multibond) runt hylsröret på utsidan av båten mot skrovet.  Ja, jag har läst att det inte ska klara att vara permanent under vatten men några månader tycks gå bra.

Har även av nyfikenhet gjort en simulering med en slang som tätats i ena änden, hängt upp den och fyllt med vatten till en halvmeters höjd som får hänga tills det börjar läcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åtgärdade en större snipa med samma problem förra året, akterstäven och skäddan på den var fylld med trä, som var mer eller mindre ruttet.

Att såga upp och byta distansmaterial skulle närma sig båtens värde, så det var inget alternativ.

Jag borrade då i rörets överkant en rad med hål på båda sidor, tanken var att med en spruta, spruta in polyester, men sjukhusets största modell av spruta var för liten, så jag satte en liten tratt i hålet och häller plasten i hålen tills det kommer i nästa.

 

Var i och kollade i veckan på båten i fråga och det håller fortfarande tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem med min snipa. Varvet drog ur röret, ställde en värmefläkt som blåste in i hålet för torkning under natten och satte dit röret tillsammans med innehållet i två patroner tätmedel (Sica?)

Det var 1988 och det  har varit tätt sen dess. Jag vet för jag har båten kvar.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...