Jump to content
Friday 26 February 2021
lillemadz

B20+ vp280drev?

Recommended Posts

Hej. Jag undrar om det funkar bra med kombintationen b20 (aq130) och vp280 drev?

Om det gör det. Hur mycket måste byggas om i akterspegeln mm. mm.?

Har hört att det finns en montagemall för skölden?

Nu sitter det ett vp100 drev.

/Matte

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den här tråden kommer jag följa med spänning. 

Mitt 100A drev börjar sjunga på sista versen.

Jag får inte ur vxln. Proffs säger att "konan" har fastnat. Och får jag loss den,

så kommer den säkert att fastna igen.

Delar är svåra att få tag på så deras tips är uppgradering till ex. 280-drev.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Många båtar såldes med aq130 (b20) och 280 drev. Och de funkade bra.

Tyvärr kan jag inte ge några tips på ombyggnationen.

På min gamla båt hade jag denna kombination. Motorn hängde enbart i drevet så några motorfästen behövs inte. Vet inte hur det är på 100 drevet. Hål i akterspegeln skiljer säkert.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok tack FIATX19. 

Då vet jag mer min motor hänger direkt på drevet/skölden.

Hoppas nån har tips på var man kan få tag i montageritningar till VP280.

Jag kikar runt lite själv oxå :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen. Ett år senare. Tänkte höra om det blir stor skillnad framdrift jämfört  med ett VP100drev? Nu kan jag köra i marsfart ca. 10 knop (dock är det höga varvtal. Har ingen varvtalsmätare).

Vid plattvatten å medvind, 13 knop.

 

Är det någon som bytt från ett 100drev till ett 280drev, som vill dela med sej av erfarenheten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom ett 280-drev kan använda större propeller blir det effektivare än ett 100-drev. Om man ska byta från 100-drev, behöver man Sköld, drev , avgasrör till skölden, primäraxelkåpa och en passande propeller. Man får såga upp hålet i akterspegeln, och lägga igen hålet för det gamla avgasutsläppet. Man kan hänga motorn i akterspegeln, som den är med 100-drevet, men det blir mycket tystare om man använder främre fästen. Då måste man bygga en bädd för dessa. Om man använder främre fästen, ska man använda mjuka gummiringar till klämringen, och även distansringen mellan primäraxelkåpa och klämring.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad har du för båt? är det en mindre lätt sak så är troligtvis propellern för liten om det övervarvar och inte ger fart.

280 drevet gör ingen skillnad i sig med farten mot 100:a drevet, däremot finns det ett utbud av propellrar i olika storlekar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy