CharlieK 0 Postad 30 Juli , 2017 Hej, jag har en utombordare som startar lätt och går utan att dö även på låga varv men "hackar" och rustar mer än normalt såväl på tomgång som med gaspådrag. Hela båten skakar och det går inte att varva upp motorn ordentligt. Jag kan dock trots det tuffa på i 4-5 knop. Åtgärdat är Ny bensin, bränsletank och slang. Rengjorda hög och lågfartsmunstycken (innan detta problem hade jag problem med att den ströp sig själv vid gaspådrag). Fick för mig att det bara är ett av tändstiften som fungerar (totalt två st). Lyfte av tändkabeln från det ena och då går motorn lika illa, men inte sämre. Kopplade tillbaka det tändstiftet och kopplade ur det andra. Samma resultat, går lika illa som med båda inkopplade men inte sämre. Förstår någon vad det kan vara för fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CharlieK 0 Postad 3 Augusti , 2017 Någon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 3 Augusti , 2017 Jag är ganska säker på att F25 har wastespark så det mesta i tändsystemet är gemensamt för båda burkarna. I så fall kan du t o m koppla tändkablarna tvärtom o motorn går ändå så du har nog inte ett tändproblem med tanke på ditt test. Det finns massa små munstycken och fina kanaler där det kan samlas mög i förgasare på mindre fyrtaktare. På Yamaha F40 får man t o m borra sej in i kanalerna o sen plugga om det är riktigt illa. Så är du helt säker på att din förgasare är helt ren och funkar som den ska. Ultraljudstvätt brukar va rätt medicin för skitiga förgasare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CharlieK 0 Postad 3 Augusti , 2017 Ok, tack för tipset! Ultraljudstvätt blir nog ett vinterprojekt. Vad tror du om att börja med lite sprit så länge ..i förgasaren that is Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 3 Augusti , 2017 Sprit är du inte hjälpt av alls, kemiska lösningar brukar inte funka om problemen är så stora som dina men man kan ju alltid testa. Många lovprisar Redline SI-1 om du googlar men det finns ju även andra produkter. Bl a Mekonomen säljer. Jag har aldrig använt det för att avhjälpa problem men brukar köra det förebyggande inför vinterförvaringen. http://www.redlineoil.se/tillsatser/bransletillsatser/bensin/si-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 3 Augusti , 2017 (redigerade) Du kan ju även kolla att tändpunkten ligger rätt om du har en strobe-lampa. Jag har kanske värdena om du berättar vilken årsmodell du har. Det måste ju inte va förgasaren även om det känns sannolikt. Komptest är heller inte fel.. Redigerad 3 Augusti , 2017 av jarb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CharlieK 0 Postad 3 Augusti , 2017 Komptest, gör man det själv som amatör? Modellnr mm: F25AET, 65W/L/400737/V År:1997 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 3 Augusti , 2017 Absolut, du behöver bara köpa eller låna en komptestare. Biltemas enklaste duger: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Kompressionsprovare-2000016979/ Kompressionstrycket ska ligga mellan 12,0 och 12,7 bar när du kör på startmotorn. Skulle det va lågt kan du ju börja med att kolla ventilspelen så att inte nån ventil står på som man brukar säga. Spelet ska va 0,2 på insug och 0,3 på avgas. Trodde det var mekanisk tändförställning men den var faktiskt elektronisk vilket gör det väldigt osannolikt att den är fel. Hursom ska du ha 10 grader BTDC på tomgång och 30 grader BTDC på full mutter men dit kommer du ju inte i nuläget. Men jag håller det nog som mest sannolikt att motorn inte får mat som den ska.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CharlieK 0 Postad 4 Augusti , 2017 Tack Jarb för all info och tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser