Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Mange249

Flying Flipper, generell info och bilder sökes

Rekommendera Poster

Har sedan länge en dröm att äga en Flying Flipper någon gång och funderade lite på hur jag skulle vilja få till det med motor/motorer och inredning.

 

Jag reagerade då på att det var svårt att hitta bilder mm på FF. Det fanns för några år sedan en sida där någon byggt om sin FF och man fick se det hela med bilder osv. Jag funderar också på hur det skulle vara med singelmontage till skillnad från det vanliga dubbelmontaget.

 

Kustbevakningen har ju länge kört med dubbla gamla Yamaha 200 2t med låga 1,9L distansen och toppfart på ca 60knop. Jag funderar på vad en singel Suzuki 300hk skulle ge... Borde bli realistisk förbrukning i alla fall.

 

Sitter någon på mer info eller bilder osv vore jag tacksam för detta.

 

Har plöjt igenom forumtråden på hamnen-forumet, men sedan har det varit svårt att hitta något mer:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fin! Dubbla Yammor 200hk från runt -00? Är det din?:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan, Mange249 säger:

Fin! Dubbla Yammor 200hk från runt -00? Är det din?:)

Tack. 2x 225 yama från 00. Nej inte min båt. En väns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stugpendlarpulkan. FF 300 sport med Yanmar 315 diesel. 

Funkar utmärkt till vårat ändamål. Men knappast någon raket med sina 45+ knop. Går billigt dock.

WP_20160623_19_22_42_Pro (2).jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan, Capten_ säger:

Tack. 2x 225 yama från 00. Nej inte min båt. En väns.

Vet du hur fart och förbrukning är med den setupen?

 

Hur pass trångt är det i ruffen fram och bak? Är man naiv om man vill vara ute en helg 2 personer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, coppertail säger:

Stugpendlarpulkan. FF 300 sport med Yanmar 315 diesel. 

Funkar utmärkt till vårat ändamål. Men knappast någon raket med sina 45+ knop. Går billigt dock.

WP_20160623_19_22_42_Pro (2).jpg

Hur är den med inombordare, tänker att den ligger stabilt i sjön med dieselns tyngd där nere? Kan man ligga runt litern i marchfart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Modellen får ofta mycket fin kritik för sina sjöegenskaper, men många pratar också om problem att komma upp i plan då motorerna suger luft. I min värld låter det som felriggning eller proppar med venthål och ser inget behov av dessa på dubbelmontage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som över en natt i kompisens akterruff och den är okej men inte överdrivet rymlig. Samma får nog sägas om förskeppet som ur ett komfortperspektiv lider av att båten är relativt smal. Det är ju mer en åkbåt men övernattningsmöjlighet än något annat.

 

Min kompis båt har dubbla Honda 225 och den toppar väl runt 55. Tycker dock att den borde gå fortare men jag har inte fördjupat mig i saken.

 

Gissningsvis borde man få bättre ekonomi med ett enkelmontage på så mycket som möjligt. 300 är nog i underkant, bättre då 350 eller 400.

 

1,9 per sjömil med dubbla gamla tvåtaktare låter som en skröna. Men det kanske kommer från en säker källa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎07‎-‎15 på 11:51 AM, Mange249 säger:

Hur är den med inombordare, tänker att den ligger stabilt i sjön med dieselns tyngd där nere? Kan man ligga runt litern i marchfart?

 

Den går fantastiskt fint i grov havssjö. Men det gör nog alla FF oavsett riggning. Det är väl det som gjort att den vunnit tävlingar typ Round Britain race osv.  

Vad gäller toppfart på plattvatten finns det nog betydligt bättre konstruktioner idag. Verkar ju vara svårt att få upp FF:en i mycket över 60 knop oavsett riggning. Å andra sidan verkar de ju kunna göra närmare 50 med ganska modesta motorer. 

 

Vet inte hur det är med utombordare men att komma upp i plan har jag inte hört att det skulle vara något problem jämfört med andra båtar med liknande riggning? Med drev och diesel är det bara samvetet över drevet som sätter gränsen iaf. Kör iofs, fyrbladigt på 26" stigning. 

 

Med inombordare tappar man ju akterruffen helt. I gengäld får man ett gigantiskt maskinrum och stuv. 

Sporten har ju också en liten ruff under styrpulpeten, typ WA. 

Förruffen är ju något kortare än på dc:n men duger gott till att sova två vuxna som gillar varandra samt har två bekväma sittplatser för passagerare vid regn. En toalett med tank finns under en dyna men har aldrig blivit använd, så jag funderar på att slänga ut den. 

Absolut ingen bobåt men perfekt till enstaka övernattningar vid utflykter. 

 

Har aldrig mätt förbrukningen i fart men snittet över säsong hamnar strax under 1,2 l/nm. Och då är det till största delen runt 35 knop. 

Tankarna rymmer drygt 350 liter så den värsta ångesten hinner lägga sig mellan tankningarna. :-) 

 

Vet inte om det finns något mer skrivet om Delta 32? 

Det är ju samma skrov. Fast tyngre skulle jag tro? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, firefish säger:

Som över en natt i kompisens akterruff och den är okej men inte överdrivet rymlig. Samma får nog sägas om förskeppet som ur ett komfortperspektiv lider av att båten är relativt smal. Det är ju mer en åkbåt men övernattningsmöjlighet än något annat.

 

Min kompis båt har dubbla Honda 225 och den toppar väl runt 55. Tycker dock att den borde gå fortare men jag har inte fördjupat mig i saken.

 

Gissningsvis borde man få bättre ekonomi med ett enkelmontage på så mycket som möjligt. 300 är nog i underkant, bättre då 350 eller 400.

 

1,9 per sjömil med dubbla gamla tvåtaktare låter som en skröna. Men det kanske kommer från en säker källa...

Ok, då är jag med på ruffstorlekem.

 

1,9 är vad Kustbevakningen sägs ha kört på med Ballisticpropparnda om jag minns rätt. De har ju dock många timmar i ryggen när det gäller att hitta optimal riggning, trim osv så det är nog optimerat över många år. Om det nu stämmer dvs...

 

Tror också på enkelmontage. En Verado 400 eller så vore nog helrätt:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fartmässigt har FF för stor våt yta över 60knop enligt tråden på hamnenforumet. Vissa har kört fortare, men verkar kosta effekt. Så 55-60 verkar vara där många hamnar.

 

Skrovet är som sagt fint i grov sjö och kul att det fortfarande körs då och då. En FF kom väl ganska bra i en norsk tävling för några år sedan minns jag det som. Det är ju en ganska lätt båt, så blir lite mer ekonomiskt en många andra i samma storlek också.

 

Det verkar som att proppellrarna kaviterar och suger luft, så flera pratade om att man behövde gira i en cirkel tills man kom upp i ca 30 knop och propparna" hookade". För mig låter det som cleaver eller för högt monterade snurrror...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade varit intressant att se nya Suzuki DF350 med den dubbla propellerdesignen på en FF!

Undrar vad prestanda och förbrukning blir med ett sånt enkelmontage??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

The boat is made in Åbo in the archipelago Nagu in Finland. In this paper an article where Björn Borg receives the second Flying Flipper boat in 2005 was the first in the 1980s. ABBA Björn Ulvaeus also completed the DELTA 32 boat with this Flipper body. Translate this article to Gogle translator and read more.

 

http://www.ts.fi/uutiset/talous/1074048638/Bjorn+Borg+lentaa+aalloilla+nauvolaisella+klassikkoveneella

 

Video

 

NBs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, NBs säger:

Hej,

 

The boat is made in Åbo in the archipelago Nagu in Finland. In this paper an article where Björn Borg receives the second Flying Flipper boat in 2005 was the first in the 1980s. ABBA Björn Ulvaeus also completed the DELTA 32 boat with this Flipper body. Translate this article to Gogle translator and read more.

 

http://www.ts.fi/uutiset/talous/1074048638/Bjorn+Borg+lentaa+aalloilla+nauvolaisella+klassikkoveneella

 

Video

 

NBs

 

iu.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2017-07-08 vid 16:10 skrev Mange249:

Har sedan länge en dröm att äga en Flying Flipper någon gång och funderade lite på hur jag skulle vilja få till det med motor/motorer och inredning.

 

Jag reagerade då på att det var svårt att hitta bilder mm på FF. Det fanns för några år sedan en sida där någon byggt om sin FF och man fick se det hela med bilder osv. Jag funderar också på hur det skulle vara med singelmontage till skillnad från det vanliga dubbelmontaget.

 

Kustbevakningen har ju länge kört med dubbla gamla Yamaha 200 2t med låga 1,9L distansen och toppfart på ca 60knop. Jag funderar på vad en singel Suzuki 300hk skulle ge... Borde bli realistisk förbrukning i alla fall.

 

Sitter någon på mer info eller bilder osv vore jag tacksam för detta.

 

Har plöjt igenom forumtråden på hamnen-forumet, men sedan har det varit svårt att hitta något mer:)

Hej, har du hittat nån Flying än? Det kryllar ju inte dem som begagnade precis..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, livet har kommit emellan;)

 

Är rätt dåligt med tid och ork i nuläget för ett så pass stort projekt, så åker en mindre Flipper i nuläget. Idén ligger dock kvar i bakhuvudet, så lite längre fram blir det kanske läge att förverkliga det hela...

 

En Yamaha 350 eller Verado 300-400 är nog maskinen jag önskar om pengar finns och i övrigt moderniserad interiör och utrustning. Det skulle bli en fin båt det:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-05-28 vid 14:49 skrev Mange249:

Nej, livet har kommit emellan;)

 

Är rätt dåligt med tid och ork i nuläget för ett så pass stort projekt, så åker en mindre Flipper i nuläget. Idén ligger dock kvar i bakhuvudet, så lite längre fram blir det kanske läge att förverkliga det hela...

 

En Yamaha 350 eller Verado 300-400 är nog maskinen jag önskar om pengar finns och i övrigt moderniserad interiör och utrustning. Det skulle bli en fin båt det:)

Du missade en fin röd med dubbel montage av 250 Yamaha som såldes tyvärr, på blocket förra året (den gick nästan med en gång) tror det var denna på bild 1. Hade själv gärna köpt den om jag hade tror det var 350tk han begärde för den. Den var MUMMA😍. Om du ska ha en Flying ska du ju köra oldschool med dubbla V8 (bild nr 2) inte 4 takt. Visserligen kanske inte så tillförlitliga numera men det är ju känslan som gör alltB). Bara 60 byggda och av dem en del med HT så de är ju sällsynta. Har för mig att Björn Borgs dunderburken bygger på en Flying.

images.jpg

2 x v8 standard.jpg

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...