Gå till innehåll
måndag 16 februari 2026
Toxicated

Hur fungerar styrsnäckan?

Rekommendera Poster

Hej

Igår när jag var ute med båten så hade jag tur i oturen, sista svängen in till båtplatsen när jag skulle räta upp båten så hackar ratten över , det gick att svänga vänster lite till men svängde jag höger hoppa den över, till slut var jag i ändläget för vänster. Jag hade tur att jag var precis framför båtplatsen och kunde dra in båten.

Det är vajersystem på den. Men jag är inte insatt i hur det fungerar,  tips på var jag börjar felsöka?

Jag hade av ratten innan denna utflykten för att montera bränslemätare, men det känns inte som det har med det att göra då borde det väl strula åt båda hållen. 

Det första jag gör idag är att ta av ratten och kollar, men hur fortsätter jag om det ser bra ut där? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla loss motorn från styrningen, vrid motorn för hand, går det trögt?

Vrid ratten när styrningen är bortkopplad från motorn, går det trögt?

>På så sätt kan du ringa in problemet.

Är det motorn som svänger trögt smörj riggbenet.

Konstaterar du att det är wire, och styrväxeln, överväg att byta till hydralstyrning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I styrsnäckan är det ett kugghjulsliknande hjul som griper tag i kammar på vajern och drar den fram och tillbaka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okey då har jag lite att gå på , får se ikväll

Tack så länge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Erfarenhetsmässigt vet jag att det där hugghjulslinkande hjulet kan bli slitet så att det inte greppar, men då har du problem hela rattvarvet runt.

Det låter som om din vajer är sliten i de positioner som är lika med ändlägena, men som redan skrivits så får du först se över att motorn svänger någorlunda friktionsfritt med bortkopplad vajer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det visade sig att styrröret var kass, hade fått hål från plåtarna där kulhalvorna sitter, de märkena hade gått igenom in till axeln.

Behöver ev flytta fram genomföringen en bit, tror den sitter lite långt bak så det blir taskig vinkel på styrröret i vissa läge, kör ett tag och ser hur det artar sig.

Nu går det i alla fall att styra igen :-) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...