Gå till innehåll
torsdag 02 maj 2024
I5LIRI

VP MD2B med startproblem

Rekommendera Poster

Hej!

Behöver hjälp med min gamla trotjänare, en MD2B som renoverades för kanske 30 år sedan men sedan gått pålitligt trots hård miljö.

I höstas ville den plötsligt inte starta utan startspray, men jag trodde det bara var kylan och fukten i december som gjorde den lite grinig. Det förstärkes av att den startade direkt när jag provstartade innan sjösättning men efter det är problemet tillbaka.

För att komma igång måste jag använda startspray och sedan underhållsspraya ett tag innan den går stadigt. Efter det går den utan problem men så fort som jag stoppat igen så går den inte igång även om jag gör ett startförsök direkt.

 

Alla idéer är välkomna! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du rört nåt under vintern, det vill säga filterbyten eller liknande?

Blir det nån skillnad om du luftar?

Hur gammal är matarpumpen, membranet åldras och backventilerna kan ibland hoppa loss?

När kollade/renoverade du senast spridarna?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byte filter i samband med sjösättningen! Luftning ger ingen direkt skillnad...

Matarpumpen känns lite konstig när jag handpumpar den tycker jag (om jag tänker på rätt pump

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
Finns en verkstadshandbok hos boatinfo.no som ofta brukar länkas, samt reservdelsskisser här.

Trogen gammal maskin som sagt.

Alltså hyfsat lättbegriplig, i alla fall jämfört med nya datorstyrda turbomonster. Och dieslar har ju heller inget elektriskt tändsystem som ju minsann kan krångla. :-)
Det brukar varnas för startgas i samband med dieslar men det har du nog koll på?

Knepigt att den går bra när den väl trugats igång för att sedan krångla igen efter stopp - varmkörd?

Vete katten, tänker...
Bränslefel? Exempelvis "dieseltroll" (Beväxning beroende på miljödiesel o vatten.)
Insprutningsfel? Exempelvis pump, spridare.
Låg kompression? Exempelvis trasig topplockspackning, kanske med inläckande kylvatten.)


Frågor: Ryker motorn ovanligt mycket, typ vitt eller svart? Verkar alla kusarna vara på plats, alltså ingen onormal kraftlöshet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ny värld av kunskap öppnar sig... :)

 

Min kunskap är begränsad men det har funkat såhär långt. Jag tackar för alla uppslag. Skall ägna helgen åt att reda ut så mycket jag kan och återkommer sedan.

 

Tackar så länge!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Tillbringade helgen med lite mekande. Fick kollat det mesta men huvudspåret var matarpumpen som plockades ner och inspekterades, inget anmärkningsvärt upptäcktes dock. Men då jag har en reservmotor så hade jag plockat med matarpumpen från den och bytte då den såg fräschare ut!

 

Sedan till det lite pinsamma, när jag höll på och startade upp efteråt så märkte jag att reglaget för att "döda" motorn inte fjädrade tillbaka som det skulle.  :rolleyes: Tryckte tillbaka det och motorn startade som en dröm.... Och ja jag testade en gång till och den gick igång när jag manuellt tryckte tillbaka "dödarn" annars inte.

 

Så det hela var dieselmotorernas motsvarighet till skit bakom tangentbordet...  :D  Men nu går gamla Snipen igen och sommaren ligger framför oss!

 

Tack för all hjälp!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...