Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

I5LIRI

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om I5LIRI

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

1 008 profilvisningar
  1. Hej! Tänkte avsluta denna tråd med att återkoppla på min inte så mycket djupare kunskap. Skrovet är inte identifierat men det finns misstankar om att det är från våra södra landsändar pga utformningen av fördäcket. Men som sagt ingen säker identifikation. Motorn är en MB10A och kommer att ersättas av en VP2002. Har dock just lärt mig att MB10A är en av få motorer med motursrotation. Så det blir lite extra jobb. Någon som har koll på bra ställen att köpa axlar och propellrar får gärna höra av sig. Och sedan vill jag givetvis tacka för alla trevliga utflyktsmål i sommar! Tack för all hjälp! Rickard
  2. Så kan det va! En bra plugg räcker för många snipor, det är ju inte heller livsviktigt! Men kul att veta. Nu är åtminstone en "ny" motor på G och bara våren kommer så får jag börja med renovering av skrovet. Det kommer att bli bra, känner det redan på mig. Tack för all hjälp!
  3. Stort tack! Ni har helt rätt, det är en MB10A. Så nu vet jag det, nu vill jag bara veta vilken motor som kan passa att sätta dit som ersättning. Gärna en diesel. Vad gäller båttypen så är jag inte lika säker men jag tror inte det är en Gullholmensnipa. Måtten stämmer väl (jag mätte 5,45*2,10) men aktern svänger inte in lika kraftigt. Det är ju inte livsviktigt men fler gissningar mottages tacksamt. Det skall bli spännande i sommar att se hur hon uppför sig i sjön.
  4. Man vill ju gärna tro att det är en Penta utifrån reglage och märkning runt omkring. MB10 är nog det hetaste alternativet tror jag. Men som sagt var, nu när jag har något att utgå från så får jag göra en djupdykning i helgen och försöka bekräfta det. Om det är så, är det då någon som vet någon lämplig diesel att ersätta med. Den här har legat dränkt och sedan stått i 10 år så jag tror inte den lever upp igen precis, utan tanken är att hitta någon lämplig diesel att ersätta med. Gärna med så lite kringarbete som möjligt. Kul att det kan bli en Romresa i helgen. Inte så illa i dessa Corona tider... Jag kollade lite på bilder efter tipset igår men tycker att det ser ut som att aktern "drar in" lite mer på Gullholmensnipan och att det är lite mer bord som skall in där. Man jag får djupdyka i det till helgen också, båten står ute på en ö. Men nu har jag något att se fram emot. Tack
  5. Tack båda, att utesluta är också att öka kunskap. Hade hoppats att den lite annorlunda utformningen av fördäcket kunde hjälpa till med identifieringen. Angående motorn så har jag skaffat manualen så jag får kolla noggrannare till helgen.
  6. Har köpt ett renoveringsobjekt som stått gömt i ett snår i många år efter att ha legat på botten. Vet inget om objektet, förutom namnet Svanen, så jag har två frågor: - Är det någon som vet något om båttypen? Skall ursprungligen vara köpt i Göteborgs södra skärgård. - Vet någon vad det är för någon motor? En tvåcylindrig bensinare av okänd modell. All hjälp och information mottages tacksamt! Snipamiralen
  7. Hej igen! Tillbringade helgen med lite mekande. Fick kollat det mesta men huvudspåret var matarpumpen som plockades ner och inspekterades, inget anmärkningsvärt upptäcktes dock. Men då jag har en reservmotor så hade jag plockat med matarpumpen från den och bytte då den såg fräschare ut! Sedan till det lite pinsamma, när jag höll på och startade upp efteråt så märkte jag att reglaget för att "döda" motorn inte fjädrade tillbaka som det skulle. Tryckte tillbaka det och motorn startade som en dröm.... Och ja jag testade en gång till och den gick igång när jag manuellt tryckte tillbaka "dödarn" annars inte. Så det hela var dieselmotorernas motsvarighet till skit bakom tangentbordet... Men nu går gamla Snipen igen och sommaren ligger framför oss! Tack för all hjälp!
  8. En ny värld av kunskap öppnar sig... Min kunskap är begränsad men det har funkat såhär långt. Jag tackar för alla uppslag. Skall ägna helgen åt att reda ut så mycket jag kan och återkommer sedan. Tackar så länge!
  9. Byte filter i samband med sjösättningen! Luftning ger ingen direkt skillnad... Matarpumpen känns lite konstig när jag handpumpar den tycker jag (om jag tänker på rätt pump
  10. Hej! Behöver hjälp med min gamla trotjänare, en MD2B som renoverades för kanske 30 år sedan men sedan gått pålitligt trots hård miljö. I höstas ville den plötsligt inte starta utan startspray, men jag trodde det bara var kylan och fukten i december som gjorde den lite grinig. Det förstärkes av att den startade direkt när jag provstartade innan sjösättning men efter det är problemet tillbaka. För att komma igång måste jag använda startspray och sedan underhållsspraya ett tag innan den går stadigt. Efter det går den utan problem men så fort som jag stoppat igen så går den inte igång även om jag gör ett startförsök direkt. Alla idéer är välkomna!
×
×
  • Skapa nytt...