fhsp4m 3 Postad 16 Maj , 2017 Hej! Har lite huvudbry angående liten båt på 4-4,5 meter. Mottager gärna synpunkter, tankar och förslag! Vilka ska använda den: Småbarnsfamilj, 2 och 4 år, två vuxna. Kommer också använda den mycket ensam och tillsammans med kanske ett barn. Användningsområde: Mellersta Stockholms skärgård. - Åka och fiska korta turer i vass, små vikar etc. Är ingen storfiskare alls, gillar att kasta, meta, rycka strömming. Gör det mest för lugnet och inte jätteofta. Fiskar med båten stilliggande. - Köpa glass, åka och bada på närliggande öar. Max 10-15 minuter enkel riktning i fint väder. - Transport till fastlandet, som är ca 1 distans. Önskemål: - Vill gärna ha hyfsat höga fribord för mindre stänk och för barnen. - Öppen planlösning eller möjlighet till det som Crescent 434 och HR 445. Vi har ofta mycket packning och vill inte klättra över tofterna samt lätt att gå till fören när man kör ensam. - Självläns eller länspump, verkar ovanligt på småbåtarna förutom Terhi 445. - FRÄSCH båt, därför kommer vi förmodligen köpa en ny. - Gärna fyrtakt också, tycker mycket om att glida långsamt och då gärna slippa ljudet från 2-taktare. - Minst två stuvfack så jag kan förvara flytvästarna i båten. Tar gärna emot smarta alternativ till stuvfack för förvaring av flytvästar om stuvfack ej finns. - Göra minst 15 knop med familjen, gärna 20 knop ensam. Tittar just nu på: - HR 445 med 20 hk. Har öppen planlösning men bara ett stuvfack. - Crescent 434. Två stuvfack men lite dyrare än HR 445 och läst på forum att den går dåligt i sjön? - Terhi 445 men den är lite väl dyr tyvärr och kanske lite för tung vilket gör att jag kanske behöver ha en 25-30 hk på den, vilket gör den ännu dyrare. Budget ca: Max 60 tkr. MYCKET tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Maj , 2017 Svårt att få en ny båt för det priset, men nyare i alla fall... Jag tipsar lite om Ryds-båtar (Nä, inget förhållande till företaget, gillar bara båttypen... ) https://www.blocket.se/angelholm/Ryds_435DL__08_73140410.htm?ca=15&w=3 Titta inte på vart i landet denna ligger, vill bara att du ska se hur den ser ut samt läsa lite om den... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Maj , 2017 Samma typ, ny - På Ryds hemsida... http://ryds.se/shop/basic-line/ryds-435-dl/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 904 Postad 16 Maj , 2017 Med erfarenhet av mindre båtar inomskärs i Bohuslän, skulle jag nog rekommendera dig att titta på litet större båtar, runt 5- 5,5 meter långa. Detta dels av våghöjden även inomskärs kan bli besvärade i mindre båtar. Sedan skriver du att ni är två vuxna med två mindre barn, då är det litet med en 4- 4,5 metersbåt, tycker iallafall jag... Sedan skall ju man ha med sig matsäck, fiskegrejer, badleksaker och även kanske även svärmor... Jag har ju ingen större erfarenhet av dina hemmafarvatten, men jag kan nog tycka att om man skall fara fram i 15-20 knop i en 4,5 metersbåt krävs det att vattnet är lika blankt som ett nybonat golv, vilken poet det nu var som dikade så. Nä, gå upp i storlek, så tror jag du får litet högre fribord också. Själv tycker jag att styrpulpetbåtar är fantastiskt praktiska och i allmänhet väldigt sjövärdiga och rymliga inombords. Det är köparnas marknad nu, och det finns fler "objekt" som är till salu än det finns spekulanter. Visserligen är styrpulpetbåtar mer populära än andra typer, och det är ju vår (eller någon liknande årstid med direkt dåligt skidföre) och då brukar priserna vara högre. Men en 5- 5,5 meter lång styrpulpetbåt med omkring 30-40 hk fyrtakt som är kanske si så där 15 år gammal bör du ju kunna gott och väl kunna få för 60kkr, och då kanske det ingår en enkel obromsad 30km trailer... Kolla på Blocket! och fela mig om jag har rätt! https://www.blocket.se/orebro/Ryds_480S_Johnson_30_samt_trailer_73261362.htm?ca=15&w=3 Nästan fem meter, 4,8m, 30hk tvåtakt (tror jag) och 30-trailer för 44kkr, Karlskoga, uttagen 1990. Men i mina värderingar, efter vad du skrivit, är det ungefär en sådan här båt som du söker! Här får du plats med den redan uppblåsta badkrokodilen och svärmor! ... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Maj , 2017 Med erfarenhet av mindre båtar inomskärs i Bohuslän, skulle jag nog rekommendera dig att titta på litet större båtar, runt 5- 5,5 meter långa. Detta dels av våghöjden även inomskärs kan bli besvärade i mindre båtar. Sedan skriver du att ni är två vuxna med två mindre barn, då är det litet med en 4- 4,5 metersbåt, tycker iallafall jag... Sedan skall ju man ha med sig matsäck, fiskegrejer, badleksaker och även kanske även svärmor... Jag har ju ingen större erfarenhet av dina hemmafarvatten, men jag kan nog tycka att om man skall fara fram i 15-20 knop i en 4,5 metersbåt krävs det att vattnet är lika blankt som ett nybonat golv, vilken poet det nu var som dikade så. Nä, gå upp i storlek, så tror jag du får litet högre fribord också. Själv tycker jag att styrpulpetbåtar är fantastiskt praktiska och i allmänhet väldigt sjövärdiga och rymliga inombords. Det är köparnas marknad nu, och det finns fler "objekt" som är till salu än det finns spekulanter. Visserligen är styrpulpetbåtar mer populära än andra typer, och det är ju vår (eller någon liknande årstid med direkt dåligt skidföre) och då brukar priserna vara högre. Men en 5- 5,5 meter lång styrpulpetbåt med omkring 30-40 hk fyrtakt som är kanske si så där 15 år gammal bör du ju kunna gott och väl kunna få för 60kkr, och då kanske det ingår en enkel obromsad 30km trailer... Kolla på Blocket! och fela mig om jag har rätt! https://www.blocket.se/orebro/Ryds_480S_Johnson_30_samt_trailer_73261362.htm?ca=15&w=3 Nästan fem meter, 4,8m, 30hk tvåtakt (tror jag) och 30-trailer för 44kkr, Karlskoga, uttagen 1990. Men i mina värderingar, efter vad du skrivit, är det ungefär en sådan här båt som du söker! Här får du plats med den redan uppblåsta badkrokodilen och svärmor! ... Den är samma som jag har som lillebåt Fantastiskt fin med höga fribord, stabil i sjön och lättmanövrerad. Mycket stuvutrymme och gott om plats... Det är därför jag gillar Rydsbåtar så mycket. Bra kvalité på grejerna också 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fhsp4m 3 Postad 16 Maj , 2017 (redigerade) Jag ska tillägga att vi kommer ha en Bella 530 Excel också, det här är alltså vår extrabåt för korta turer. Och till det vill jag ha en rorkults-båt. Och den absolut vanligaste turen kommer vara 5 minuter enkel riktning för att köpa glass när det blåster lite och är en fin sommardag, en sån dag man köper glass på helt enkelt. Inomkärs. Ps. Jag är uppvuxen med små rorkults-båtar, gillar dem skarpt och är perfekta i våra små, grunda vikar vi åker till Redigerad 16 Maj , 2017 av fhsp4m 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Maj , 2017 Aha, då är man mer med på noterna Själv är jag ingen rorkultsmänniska längre, har haft alltför mycket av den varan förr. Styrpulpet känns bättre för mig, men det är olika tycke och smak som tur är Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Maj , 2017 Då finns exempelvis den här https://www.blocket.se/stockholm/Fin_robust_plastbat_73096091.htm?ca=15&w=3 Eller den här är också en trevlig båt https://www.blocket.se/vasterbotten/Sandstrom_Classic_430_17_71246972.htm?ca=15&w=3 Titta som sagt inte på vart de säljs, titta på bilder och läs om båtarna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fhsp4m 3 Postad 16 Maj , 2017 Då finns exempelvis den här https://www.blocket.se/stockholm/Fin_robust_plastbat_73096091.htm?ca=15&w=3 Eller den här är också en trevlig båt https://www.blocket.se/vasterbotten/Sandstrom_Classic_430_17_71246972.htm?ca=15&w=3 Titta som sagt inte på vart de säljs, titta på bilder och läs om båtarna... Tack för tipsen! Har också sett den där HR 470 som verkar mycket trevlig. Men då är en för liten motor tycker jag. Skulle gärna haft 20 hk på en sån lite tyngre småbåt. Vill inte helst ha Suzuki heller, har hört att det är svårt att få tag på reservdelar till Suzuki samt finns ingen auktoriserad verkstad nära mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fhsp4m 3 Postad 19 Maj , 2017 Efter många om och men, så blir det nog en aning större styrpulpet än rorkultsbåten istället. Riktat in mig på en Ryds 475 GT nu istället från ca 2001. Tankar om den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 286 Postad 19 Maj , 2017 Den enda Ryds jag haft mer ingående kontakt med var en Ryds 435. Vill minnas att den hade det klatschiga tillägget GT. Jag har väldigt svårt att förstå lovorden ovan av det skrovet. Den större modellen kanske har bättre egenskaper även om den är förvillande lik till utseendet. Provkör den ordentligt innan köp är mitt råd. Gärna en lite blåsig dag. Vågor behövs ej. Och se till att det inte är allt för mycket vatten i dubbelskrovet. Luta den bakåt så mycket det går på land, skruva ur dyvikan och akta skorna.... Ska tilläggas att jag generellt är allergisk mot båtar med innerliner där man inte kommer åt ytterskrovet inifrån. Värre ändå om utrymmet är skumfyllt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fhsp4m 3 Postad 19 Maj , 2017 Den enda Ryds jag haft mer ingående kontakt med var en Ryds 435. Vill minnas att den hade det klatschiga tillägget GT. Jag har väldigt svårt att förstå lovorden ovan av det skrovet. Den större modellen kanske har bättre egenskaper även om den är förvillande lik till utseendet. Provkör den ordentligt innan köp är mitt råd. Gärna en lite blåsig dag. Vågor behövs ej. Och se till att det inte är allt för mycket vatten i dubbelskrovet. Luta den bakåt så mycket det går på land, skruva ur dyvikan och akta skorna.... Ska tilläggas att jag generellt är allergisk mot båtar med innerliner där man inte kommer åt ytterskrovet inifrån. Värre ändå om utrymmet är skumfyllt. Antar att du säger något angående provkörningen som går mig lite förbi, tyvärr. Vad är det jag ska upptäcka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser