Digge 1 Postad 10 Maj , 2017 Jag har Instatrim-trimplan på en av mina båtar, och jag har haft en läcka på systemet. Nu har jag fixat detta, men jag undrar om det bara är att fylla på olja och köra dem upp och ned för att lufta dem, eller om det är något annat jag måste göra? Det finns inget nere vid cylindrarna som går att "lufta". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 094 Postad 10 Maj , 2017 Pumpen ömsom pumpar ut olja, ömsom suger tillbaka oljan. Cylindrarna är enkelverkande så tillvida att oljetrycket trycker ut kolven, medan en returfjäder drar den tillbaka (under tiden pumpen suger tillbaka oljan). Jag bytte en gång för längesedan cylindrar på en kompis båt, och minns inget annat än att vi fyllde upp slangarna genom att trycka ut olja i dessa innan de anslöts och sedan manövrerade trimplanen upp och ned flera gånger. Men jag tror egentligen inte att man ens behöver fylla slangarna innan. Du har förstås inte längre manualen kvar? På egna båtar har jag flera år senare bytt till Lencos elektromekaniska cylindrar eller nu senast till Zipwake. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 10 Maj , 2017 Jag lagade mina kolvar för en vecka sen, nipplarnas fästen hade spruckit så jag borrade upp dessa och skruvade in mässinsnipplar istället. Återmonterade bara slangarna utan luftning eller att fylla slangarna med olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 10 Maj , 2017 Jag lagade mina kolvar för en vecka sen, nipplarnas fästen hade spruckit så jag borrade upp dessa och skruvade in mässinsnipplar istället. Återmonterade bara slangarna utan luftning eller att fylla slangarna med olja. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Digge 1 Postad 11 Maj , 2017 Tyvärr så har jag ingen manual kvar... det är en gammal båt från -89. Skulle jag sätta dit nya så skulle det garanterat bli elektriska. :-) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 094 Postad 11 Maj , 2017 Tyvärr så har jag ingen manual kvar... det är en gammal båt från -89. Skulle jag sätta dit nya så skulle det garanterat bli elektriska. :-) Kör på Flipperskeppares rekommendationer ovan, jag tror också att det funkar! -Nä de där hydrauliska är långsamma och kan bli en del oljekladd. Lencos är snabbare, men de kostar en slant, kan sedan kompletteras med Mente marin (vilket förvisso även de hydrauliska kan göra). Zipwake kostar som en halv avlöning, eller mer beroende på storlek och tillval. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser