Gå till innehåll
måndag 29 december 2025
Mingla

Anod i SD31 Yanmar

Rekommendera Poster

Skepp ohoy

Är det någon som har ett bra knep hur jag får loss pluggen i  sd31 drev, där anoden finns. Pluggen är mutterformad 32 mm. Är den vänster- eller högergängad? Underlättar det om motorn o drevet är varmt? Kanske nått mer trix?

Verkar sitta stenhårt

/anoden i sd31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lossat anoden på Yanmar's mindre segelbåtsdrev. Det är nog samma konstruktion.

Anoden var "normalgängad" och satt fruktansvärt hårt fast. Dessutom är det ju oftast trångt inne i motorrummet att få kraft att dra. Min anod behövde aldrig bytas (östersjön), hur det är i saltare vatten vet jag inte.

Om du har sjösatt (verkar så när du frågar om varm eller kall motor) så låt anoden sitta kvar till i höst. Det är hål rätt in i drevet och ut under båten så havet kommer in när du tar bort den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har lossat anoden på Yanmar's mindre segelbåtsdrev. Det är nog samma konstruktion.

Anoden var "normalgängad" och satt fruktansvärt hårt fast. Dessutom är det ju oftast trångt inne i motorrummet att få kraft att dra. Min anod behövde aldrig bytas (östersjön), hur det är i saltare vatten vet jag inte.

Om du har sjösatt (verkar så när du frågar om varm eller kall motor) så låt anoden sitta kvar till i höst. Det är hål rätt in i drevet och ut under båten så havet kommer in när du tar bort den.

Tack Lintott

Då väntar jag till nästa vinter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...