Podbot 0 Postad 6 April , 2017 (redigerade) Tjena! Som Tråden säger så är jag i behov av lite expertis. Köpt en båt med en Yamaha motor på, en 40hk års någonstanns vid -85. Gasreglaget som sitter på är ett mercury med dess vajer. Problemet är att tidigare ägare inte fått ihop reglaget med vad jag tror e ordinare vajers till reglaget. Gas har han fixat ihop men du kan ejj växla med reglaget. Så min fråga lyder, finns det andra vajers att köpa som nå universal historia eller är det bara åt byta reglage ? Tacksam för hjälp då detta är första gången jag ger mig in in båt branchen Redigerad 6 April , 2017 av Podbot Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 6 April , 2017 Tjena! Som Tråden säger så är jag i behov av lite expertis. Köpt en båt med en Yamaha motor på, en 40hk års någonstanns vid -85. Gasreglaget som sitter på är ett mercury med dess vajer. Problemet är att tidigare ägare inte fått ihop reglaget med vad jag tror e ordinare vajers till reglaget. Gas har han fixat ihop men du kan ejj växla med reglaget. Så min fråga lyder, finns det andra vajers att köpa som nå universal historia eller är det bara åt byta reglage ? Tacksam för hjälp då detta är första gången jag ger mig in in båt branchen Har du inte tillgång och vana med verkstadsitrustning så köp ett reglage som är avsett till din motor 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 011 Postad 6 April , 2017 Vissa vajrar går att byta ändstycken på för att anpassa till olika motorer. Kanske det kan räcka för att få det att fungera? /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 015 Postad 6 April , 2017 Slaglängden på reglageviren för att växla kan nog vara rätt olika på motorer från olika tillverkare. Om du inte vet att slaglängden är samma på din Yamahamotor och ditt Mercuryreglage så ska du nog inte koppla in växelviren. Du kan ju skada motorn om du tvingar växelväljaren för långt eller för kort. OBS detta har inte med reglagevirens längd att göra utan hur långt motorreglaget skjuter resp drar ut/in viren när du växlar. Sen är det möjligt att det går att modifera grejorna på reglaget eller på motorn men då är du inne på Pentax råd ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 7 April , 2017 Tittar man på SeaSeas hemsida så är det olika reglagekablar för OMC/Mercury och för de övriga märken. Så troligen skall du byta både reglage och kabel. För en 1985a borde det kanske gå att köpa begagnat på Blocket då nya reservdelar till Yamaha är inte riktigt gratis. Eller ett universalreglage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser