Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
hbengtsson

Hur länge håller maskinpolering, blå gelcoat?

Rekommendera Poster

Har införskaffat en Rupes Bigfoot och går nu all-in på poleringen. Kör med 3Ms grejer och so far verkar det ge väldigt fint resultat. Tanken är 3-steg med grovrubbing (fastcut XL), finpolering och sedan avsluta med vax.

 

Gelcoaten är blå. Någon som vet hur lång tid detta kan tänkas hålla. En säsong? Blått är ju svårt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge det håller beror på om du får bort all oxid.

Det blir blankt rätt fort men brukar vara mycket oxid kvar efter det.. jag gjorde min Misil som är gul hösten 15 och är lika blank fortfarande denne kördes med raptor som löser oxid bra efter detta så gick jag ett varv med scholls s30 för det blanka. Som skydd ligger ett polishangel keramiskt lackskydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polerade min blåa.. inta lika seriöst som du men med snabbrubbing.. sånt där flytande och vaxade med bilvax, för 5 år sedan.

Efter det har jag tvättat med alkaliskt, svag syra och avslutningsvis bilshampo ,med vax..

Alkaliska låter jag ligga på i en omgång och sveper lätt med mjuk borste, låter verka ungefär den tiden det tar att duscha ut på resten av friborden.. kör med doserare som ja kopplar till slangen.

Syran.. ungefär likadant. vaxschampot överdoserar jag lite och låter det ligga på lite längre.

Kommer inte behöva köra rubbing, maskinvaxning mm. i år heller..

 

Fast nu slår det mig.. mitt skrov är nog lackerat, inte gelcoat.. vet inte om det är någon skillnad.

 

Sen... är det ju relativt hur blank och nypolerad "man" vill hålla båten.

Personligen mår jag inte tillräckligt bra av det extrempolerade att jag är beredd att göra det jobbet varje eller vart annat år.. men jag gillar ju inte att åka i en skabbig båt heller. Tycker den håller sig blank nog.

Den vita gelcoaten tvättar jag likadant men har aldrig orkar polera.. så den är lite matt..

 

Rubbar du var tredje säsong och vaxar varje.. bör du nog kunna hålla båten i "mint"..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...