Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
morski

Gummibåt 2,4m motor?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag vill byta motor till starkare, gummibåt 2,4m har mjuk botten med 3 ribbor närmare akter. 4hk är tillåtna men 5 och 6hk hittar jag billigt på internet. Kanske kan man stabilisera botten med några extra plankor av plast.

Går det bra med lite extra kraft eller båten kommer att sprättas upp av 5-6hk? :D

 

tackar!  B)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av mjuka bottnar är att de skapar ett sug och är gjorda för att puttra fram... Tror inte större motor gör då stor skillnad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min förra gummibåt var en Yam 240 och den hade jag en 8hk på och det funkade fin fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Törs jag föreslå en elektrisk? Alla dina båtgrannar i naturhamnarna skulle tacka dig.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt till en med uppblåsbar V-botten, större skillnad en man tror.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående inlägg.... V-botten gör att du får en helt annan spårning i vattnet.

 

För länge sedan hade jag en jolle med plan botten. Den planade inte med en 2 hästare, med mig ombord. Lånade brorsans 6 hästare och då drog vi iväg i plan! Kul... tills jag svänger? För den "sladdar" i svängen.... Kul för mig men min 8-åriga dotter hade inte kontroll och tyckte inte det var kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående inlägg.... V-botten gör att du får en helt annan spårning i vattnet.

 

För länge sedan hade jag en jolle med plan botten. Den planade inte med en 2 hästare, med mig ombord. Lånade brorsans 6 hästare och då drog vi iväg i plan! Kul... tills jag svänger? För den "sladdar" i svängen.... Kul för mig men min 8-åriga dotter hade inte kontroll och tyckte inte det var kul.

 

Det är just sonen jag ska njuta med i båten lite och vill ha lite drag utan skarpa svängningar hit och dit, det är uteslutet att jaga nu annan båt med v-botten fast jag vet att den är stabilare och bättre. Ska kanske försöka stabilisera svajande plan botten och skaffa 5hk. Det blir inte dyrt att testa om jag säljer 2.3hk.

Men frågan är ändå hur farligt är det med 5hk på en så lätt båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är aldrig farligt om inte den som håller i spaken svänger för häftigt...

Rakt fram är inget problem utan det är en ev sladd när du svänger!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎03‎-‎09 på 8:10 PM, Janne1 säger:

Min förra gummibåt var en Yam 240 och den hade jag en 8hk på och det funkade fin fint.

Men den har uppblåsbar botten så det är skillnad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...