mariner12 0 Postad 27 Februari , 2017 Håller på att renovera en Honda B100 (10hk) från 80-talet. Är första gången jag överhuvudtaget mekar med utombordare, så undrar lite över bränsleslangarna. Originalslangarna som finns verkar hela, men de är hårda. Känns mera som plast än gummi. Ska det vara så, eller har de helt enkelt styvnat med åren? Det är väl bäst att skaffa nya slangar och dra nytt? Både bränsleslangar och vattenslangar nya? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 302 Postad 27 Februari , 2017 Välkommen till MarinGuiden. Åtminstone bensinslangar blir hårda och spröda med åren, byt nu när du ändå håller på. Finns väl egentligen ingen anledning att int byta ev. vattenslangar heller, även om dom brukar hålla bättre. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariner12 0 Postad 27 Februari , 2017 (redigerade) Utombordaren har stått i varmt garage i 20 år. Vi hade lite problem med möss nåt år i garaget, och jag upptäckte att nån har gnagt på både slangar och sladdar i utombordaren. Låg lite solrosfröskal också under huven... Har inspekterat sladdarna och det är bara plasten som dom gnagt på, kopparledningen smakade väl blä... Gav gnista på tändstiften, så inget som gått av i alla fall, men blir nog att dra krympslang eller tejpa över de hål jag hittade. Är nog säkrast att byta både bränsleslang och vattenslang då jag en gång håller på. Och installera bränslefilter på samma gång är nog smart också. Ska ha motorn som extra "hjälp-mig-hem" på akterspegeln, så den ska ju helst vara tillförlitlig. Redigerad 27 Februari , 2017 av mariner12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 Februari , 2017 (redigerade) Nyfabricerade bensinslangar kan märkligt nog ha betänklig gummi-kvalitet vilket f.ö. ganska nyligen varit föremål för en utmärkt utredande* 3-sidig forumtråd HÄR.[Förmodligen ändras både bensinens och gummilslangarnas kemiska innehåll över tid såpass att motorfabrikanters ursprungliga val på 80-talet har sett sitt "bäst-före-datum" för länge sedan? Detta beroende på "tidens naturligt gnagande tand". (En tand som nog främst drabbar förmodat flex-mjuka material typ flexslangar m.m.]Mitt tips får bli: byt ut alla bränsleslangar från 80-talet, åtminstone de som verkar stelnade! Men välj vid utbytet nya slangar av bästa gummikvalitet. (Inte helt lätt att välja rätt, se länkade forumtråden ovan?)(*) Stort tack förresten till NIKITA LORD för den 3-sidiga forumtråden, din envishet att konfrontera olika tillverkare borde bilda skola för oss båtnördar!! Redigerad 27 Februari , 2017 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariner12 0 Postad 27 Februari , 2017 tack för tipset, ska kolla tråden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser