Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
  • 0
Dava

Stolparna i hamnen, hur fungerar de?

Fråga

Hur fungerar stolparna som man förtöjer båten mot i hamnen?

 

Efter stormen igår såg det ut så här på parkeringen vid vår hamn. "Stolparna" verkar vara tomma plaströr med endast ett knappt 2 cm stort hål i botten. Ingen båt slet sig men ett stort antal stolpar gjorde det...

 

20161227_101216.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

7 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Jag har sett likadana, och hade sådana som akterförtöjning när jag hade båten i Bjölahamnen.

Dessa hade en armering av någon stålbalk, kanske järnvägsräls, sedan betong och ytterst PVC-röret.

Det var inte sällsynt att plaströret lossnat från betongen, och roterade då man kom för nära med avbärarlisten.

 

Jag hade båtplats i herrans många år på Tjörn, och där var hamnens ägare så himla snål att han köpte begagnade telefonstolpar. Dessa var visserligen impregnerade, men med fel sorts impregnering, eller så pass urlakade att skeppsmasken angrep stolparna ptecis där de mötte bottensedementet. Det hände flera gånger att jag och andra i hamnen fick bärga avbrutna stolpar, dessa såg ut som nyvässade blyertspennor i ena ändan, den som varit nedåt.

 

Men betongstolparna är de som jag tycker verkar smidigast och mest stabila.

 

Y-bommar gillar jag inte, kanske mest för att jag inte rigtigt förstått hur man förtöjer i dessa.

 

Grefab har andra sorters trästolpar, subjektivt känns de kraftigare än telefonstolparna, och innehåller säkerligen massvis med Kreosot eller annat bra impregneringemedel.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag var också övertygad om att det var så de fungerade. Kunde röra mina stolpar minst en meter vertikalt medan de satt stenhårt i sidled. De roterar inte när man seglar på dem... Har dock aldrig försökt vrida dem för hand. "Mina" stolpar lutar mot varandra och båten "fastnar" emellan varje gång jag ska lägga till.

 

De som låg utspridda över halva hamnområdet var alltså superlätta (tunna? Lättare än motsvarande markavloppsrör) plaströr som var helt tillslutna upptill och tillslutna nertill förutom det 2 cm stora hålet man kan se på min bild. 

 

Förmodligen måste det sitta ett mycket tunt stålrör eller massiv stång från botten och upp. Rören blir vattenfyllda under vatten vilket skapar stor tröghet men utgör ett stort vindfång, så kombinationen med högt vattenstånd och hård vind verkar kunna få dem att lämna sin plats. Eftersom ingen båt slet sig verkar spänningen från förtöjningstamparna se till att de inte kan blåsa bort.

 

Är det någon som vet mer exakt hur det fungerar är jag mycket intresserad. Får nästan gå och prata med hamnpersonalen någon dag :)

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag har ju också sett liknande plaströr som används som flytkroppar, till bojar och pontoner till mindre jollebryggor och liknande... Det är kanske sådan du sett på hamnplanen?

 

Jag observerade på håll, en gång, hur två män på en arbetsflotte slog ner stålbalkar i botten, dagen därpå träddes plaströr på och med hjälp av en liten betongvibrator fylldes dessa rör med cement.

 

Sedan är det en aber med breddmåttet på båtplatserna, sällan det stämmer med det som står i kontraktet och det man betalar för.

I förra hamnen fick jag ta sats och aktivt köra in på platsen med fendertarna upptagna på däck, platsen var när jag mätte upp den tre eller fyra centimeter smalare än båten. Men stolparna flexade och plaströret roterade. Den båten var 2,65 bred, platsen skulle vara 3 m, och det kanske den var om man mätte högst upp i stolparnas överkant.

 

Nuvarande plats är endast tre meter bred, enligt kontraktet, båten är 3,10. Det går att passera stolparna utan problem, men fendertarna måste tas in först, alltså den platsen är bredare än vad som står i kontraktet, och det är "hamnbolaget" medveten om.

 

"Hamnbolaget" låter meddela i sina utskick att man på sikt gör om platsbredden i flera hamnar, man flyttar isär stolpar och andra akterförtöjningar. Detta då båtarna tenderar att bli bredare i förhållande till sin längd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

GREFAB mäter från  centrum på stolpen till nästa "centrum".

Således skall en stolpbredd räknas av om man vill veta praktisk bredd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag är övertygad om att stolparna på bilden var förtöjningsstolpar. I mitt fall betalar jag för tre meter men kommer inte förbi med en båt som är 2,55. I vår hamn betalar man för bryggmeter och inte stolpbredd :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

GREFAB mäter från  centrum på stolpen till nästa "centrum".

Således skall en stolpbredd räknas av om man vill veta praktisk bredd.

Ja just det. Vad har stolparna för diameter? 20 cm? i så fall är det 2 x halva diametern, alltså 20 cm man får räkna bort. Nä hos Grefab har jag inga problem med platsens bredd. Annat var det i Bjöla.

När jag tecknade kontraktet hos Grefab sade de att stolparna står på större avstånd än vad som står i kontraktet. Får se om de pålar om på min brygga, men det var väl kanske på de inre bryggorna längst in i viken som dom skulle göra det?

Längden har jag inte kontrollmätt.

En höst lånade jag en kompis plats, som då var M32. Jag kom in med nöd och näppe, men inte ut... Hullingeffekten, båten kilades in snyggt, stolparna flexade, men sedan var akterspegeln för bred för att kunna passera...

Men då nästan alla platserna på den sidan bryggan var tomma fick jag vända båten och köra ut vid en bredare plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag lånade en plats med stolpar men dagen då båtarna bredvid var ute så kam jag vare sig ut eller in.

Tacka vet jag Y-bommar, då slipper man dessutom fendrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...