Gå till innehåll
lördag 26 juli 2025
Larzy

Vatten i drevoljan

Rekommendera Poster

Hej!  Kollade oljan i drevet nu efter upptagningen och det var "kolasås". Har nu demonterat detta från båten för en närmare kontroll, bl.a. provtryckning. När jag lossade bälgen från aktern så fanns det även "kolasås" innanför den.

Bälgen verkade hel men dags att byta.

Fråga: Ska det vara olja där inne, tänkte att drivknuten (Zeppkoppling) ska ha lite smörj???

Upptäckte även att packningen till oljestickan var borta, har jag tur så läckte det där!!

Drevet är ett 100 drev med en VP AQ 130, Glastron Bayflight 174.

LG.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du Zeppajoint(ser ut som en ölburk) är det 100a-drev och då är det olja innanför bälgen.

Ett 100b har vanliga knutkors och påverkas därför inte lika mycket av en trasig bälg, då oljan inte skall passera där.

Bälgen skall bytas vart annat år om jag minns rätt och en läcka där ger obönhörligen intrång. Att packningen saknas bär kunna ge intrång, men frågan är hur mycket vatten du hade i oljan. Har du något kort på den?

I ett 100a-drev skall det INTE vara motorolja. Vissa större reservdelsförsäljare säger att det fungerar, men det är fel. Man skall ha Hypoidoljan.

Är det första året med båten? Tänkte annars om du vet om det är första året med vatten i oljan?

Håller man drevet i skick, dvs sköter bälg + anodbyten och ser till att inte åka med vatten i oljan är dessa drev i praktiken outslitliga. De tål max ca 145hk och vridet som kommer med det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du Zeppajoint(ser ut som en ölburk) är det 100a-drev och då är det olja innanför bälgen.

Ett 100b har vanliga knutkors och påverkas därför inte lika mycket av en trasig bälg, då oljan inte skall passera där.

Bälgen skall bytas vart annat år om jag minns rätt och en läcka där ger obönhörligen intrång. Att packningen saknas bär kunna ge intrång, men frågan är hur mycket vatten du hade i oljan. Har du något kort på den?

I ett 100a-drev skall det INTE vara motorolja. Vissa större reservdelsförsäljare säger att det fungerar, men det är fel. Man skall ha Hypoidoljan.

Är det första året med båten? Tänkte annars om du vet om det är första året med vatten i oljan?

Håller man drevet i skick, dvs sköter bälg + anodbyten och ser till att inte åka med vatten i oljan är dessa drev i praktiken outslitliga. De tål max ca 145hk och vridet som kommer med det.

Japp, det är ett 100 A drev. Så olja innanför bälgen är ok? Skönt. Ja, det är första året för mig, bytte oljan i våras innan iläggning och då var den fin. Jag vill gärna byta sånt så jag vet var jag står.

Oljan jag använder är Hypoid. Någon bild har jag inte idag men den var riktigt vit. Bifogar en bild ikväll, har lite kvar i hinken hemma.

Om jag provtrycker drevet då, kommer det inte att pysa i övre huset om den ska släppa in olja där??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du ska provtrycka drevet demonterat från båten måste du ha en passande slang monterad istället för knutbälgen. Änden på slangen tätas med en burk eller dylikt. Man kan använda knutbälgen också. Men då kan man inte pumpa så högt tryck, då bälgen blåses upp som en ballong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du ska provtrycka drevet demonterat från båten måste du ha en passande slang monterad istället för knutbälgen. Änden på slangen tätas med en burk eller dylikt. Man kan använda knutbälgen också. Men då kan man inte pumpa så högt tryck, då bälgen blåses upp som en ballong.

Som en ballong??? Hur högt tryck ska man ha?? Runt 1bar har jag sett nån stans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bild på oljan :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

post-109990-0-81297200-1477634827_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

attachicon.gifolja.jpg

Gomorron!!  Har ganska klart för mig hur jag ska göra, undrar bara hur högt tryck ska pumpa upp till???

LG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din olja såg inte så bra ut... Förhoppningsvis har det bara läckt pga den saknade packningen på oljestickan.

Det räcker att pumpa upp 1 bar och spraya såpvatten där det kan tänkas läcka (propelleraxel, växelmekanism, avtappningsplugg). Jag har någon gång använt en kapad däckventil som lindats med vulktape och skruvats i oljestickans hål. Jag pumpade med en cykelpump med manometer på till ca 1 bar.

I ett 100A drev blir det vid drift inget tryck i och med att det är avluftat, det sitter en ventil på svänghjulskåpan/struten, så de håller nog tätt bättre än senare drev där det kan bli både över- och undertryck när de blir varma eller svalnar vid drift.

På de senare dreven sitter det i stället en smörjkopp på struten för att smörja lagret där med fett. På ditt drev får lagret olja från drevet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din olja såg inte så bra ut... Förhoppningsvis har det bara läckt pga den saknade packningen på oljestickan.

Det räcker att pumpa upp 1 bar och spraya såpvatten där det kan tänkas läcka (propelleraxel, växelmekanism, avtappningsplugg). Jag har någon gång använt en kapad däckventil som lindats med vulktape och skruvats i oljestickans hål. Jag pumpade med en cykelpump med manometer på till ca 1 bar.

I ett 100A drev blir det vid drift inget tryck i och med att det är avluftat, det sitter en ventil på svänghjulskåpan/struten, så de håller nog tätt bättre än senare drev där det kan bli både över- och undertryck när de blir varma eller svalnar vid drift.

På de senare dreven sitter det i stället en smörjkopp på struten för att smörja lagret där med fett. På ditt drev får lagret olja från drevet.

Tack så mycket för alla givande svar, det är guld värt. Återkommer senare med en resultatrapport.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för alla givande svar, det är guld värt. Återkommer senare med en resultatrapport.

Hej alla!!  Nu har jag provtryckt drevet och det är tätt!!!  Frugan fick offra en spagettiburk som jag satt i änden på bälgen :) Funkade bra.

Det var packningen som saknades i oljepåfyllningen som orsakade läckaget.

Tack för alla goda råd!!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte drev på min båt så jag slipper detta problem men funderar ändå över om det är tryck man skall testa med? Oljan har ju inte läckt ut det är vattnet som läckt in. Dvs man borde skapa undertryck i drevet för kontroll av täthet utifrån och in. Det är ju packboxar runt tex. propelleraxeln för tätning av olja ut respektive vatten in.

/Claes

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte drev på min båt så jag slipper detta problem men funderar ändå över om det är tryck man skall testa med? Oljan har ju inte läckt ut det är vattnet som läckt in. Dvs man borde skapa undertryck i drevet för kontroll av täthet utifrån och in. Det är ju packboxar runt tex. propelleraxeln för tätning av olja ut respektive vatten in.

/Claes

Man ska prova med både övertryck och undertryck. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

/Claes

Tur man köpte en pump som klarar både tryck och vaccum.

Testat nu på förmiddan med vaccum också, och det verkar hålla tätt även där. Stått med vaccum ett par timmar nu så det är nog ok.

Tack för alla bra tips!!

// LG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

/Claes

Exakt min åsikt men det har bara talats om att skapa tryck i drevet, därav min lilla utläggning i ämnet.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...