Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Thomas-1

tevetips: världens fakta

Rekommendera Poster

En veritabel guldgruva, nog aldrig tidigare skådat! :)
Serien "världens fakta" presenterar äntligen tekniska saker på ett begripligt sätt med många animationer - fast bara just där sådana behövs.
[inget beskäftigt tjafs från medieutbildade universal-nollor, inga reklamavbrott, inga ängsliga bort-klipp. Bara vardaglig fakta, genomträngande reportage som tillåts ta sin tid där det behövs. Yrkesfolk får berätta vad de sysslar med, och tempot saktar ner där det behövs och belyser knepiga saker extra noga. Allt redigerat och hopklippt av kunnigt folk som brinner för tekniska saker och vill veta hur saker funkar innerst inne.]

Har själv bara sett DETTA AVSNITT av serien ännu men säger ändå "Mycket Nöje".
För som ägare till en fritidsbåt undrar man väl ibland hur stora fartyg funkar innerst inne!? (Aha-upplevelserna haglar trots att jag som gammal göteborgare kanske borde ha bättre koll. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag såg det och även avsnittet om jumbojet underhåll. Bra tv! Översättarens insatser kanske skulle behövt lite faktakoll. Som när man säger att man renar tjockoljan med centrifuger. Rätt benämning är separator. Osv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag såg det och även avsnittet om jumbojet underhåll. Bra tv! Översättarens insatser kanske skulle behövt lite faktakoll. Som när man säger att man renar tjockoljan med centrifuger. Rätt benämning är separator. Osv

Ingen missar något i det fallet.

Om du ska köpa en separator kommer alfa laval att förstå dej även om du kallar det rengörings-centrifug även om principen imte är densamma trots hög rotationshastighet.

Coola prylar förresten... separatorerna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert att de inte kommer att peka finger i separatorbutiken?

Det var bara ett exempel som jag komihåg men det var ganska många översättningsfel fast inte i klass med Alex Shulman när han jobbade som översättare på Tv3.

 

Jo denna svenska världsprodukt är ganska fantastisk när man ser vad de lyckas rensa ur både smörj och tjock/dieseloljorna.

 

Många halvstora lyxyachter  utrustas idag en separator för dieseln eftersom de särklassigt flesta motorproblem handlar om skit i bränslet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...