Gå till innehåll
onsdag 25 februari 2026
ducati748

crescent 66 dc vatten under skölden.

Rekommendera Poster

Hej, jag är ny i motorbåtsvärlden (riktigt ny..). Impulsköpte mig en gammal dc från 1970 med Volvo penta aq130 i. Motorn går bra men fick ett läckage på avgasslangen förra veckan vilket resulterade i att den tog in vatten. Länspumpen lyckades pumpa ur det. Slangen som läckte var en vanlig kylarslang och det verkar som den brändes sönder. Nu har jag monterat en marin variant med stålspiral (en mardröm att montera dit). Är det vanligt att det är så pass mycket tryck/värme att en sådan slang inte håller? Ett annat fenomen är att kylvatten kommer ut under drevet eller skölden, jag läste att det finns kylvattenutsläpp på 280 skölden, är det samma för 270? Tacksam för hjälp, Claes

post-109898-1824049_thumb.jpeg

Redigerad av ducati748

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade lösningen då jag tog bort avgasbälgen, saknades lite gods i utloppsröret...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen till forumet. och gött att du hittat problemet. Jag har själv en syster-modell till din som heter 665HT (samma skrov som din, dvs samma som Nimbus Max1, alla är Loa 6.48m). Min har ingen separat ruff utan ett litet HT-tak istället. Dessutom så har jag bara en AQ115 på 100 drev. Det är ett renoveringsprojekt som jag hoppas kunna nyttja nästa sommar. Man kan hålla på och byta komponenter till dessa maskiner i evighet, som tur är så är de ganska billiga jämfört med nyare modeller, dessutom lätta att förstå och jobba med.

Lägg gärna upp lite bilder på båten, jag gillar modellen (lite fulsnygg...) / Nojjan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...