Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
JonnyBravo

Köpa större båt för uthyrning

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har nu en del frågor och kommer dela upp det lite. Hade varit grymt om någon kunde hjälpa mig lite här.

 

1. Köp av större båt.

Ser att man kan "fynda" lite större båtar. En 10-12 år gammal Princess V65 kan man få tag inför runt 3 miljoner. Här kommer då funderingarna. Hur mycket ska en båts motor i den storleken ha gått för att det ska vara "mycket"? Vad är skillnaden på att köpa en sådan båt från tex medelhavet kontra Sverige? Vart är det bäst och billigast att köpa en sådan båt? Jag skulle vilja ha en båtmäklare på köpsidan som också kan göra en helhetsbedömning och gå igenom alla bitar på en båt innan man köper. Finns det? Vad skulle det kosta att renovera intriöret i en sådan båt? (Möbler, datasystem m.m) och lacka om hela båten i en annan färg? Tänker mig grå.

 

2. Uthyrning av större båt

Någon som har erfarenhet här? Skulle en sådan båt fungera att hyra ut i Stockholms skärgård? Någon som vet priser för sådan uthyrning? Eller är det helt klart värt att ha den på charter i medelhavet? Någon som har erfarenhet av fallgroparna här?

 

3. Finansiering

Finns det någon annan väg att gå än att casha en sådan här båt? Är det bäst att sätta den i ett AB för uthyrning? Någon som har rekomendationer där man kan få låna pengar till detta projekt? Kan betala upp till 60-70% av värdet på båten.

 

4.Kostnader

vad får man räkna med att betala pr. År för en sådan typ av båt. Täner att den ska ligga med båtplats centralt i Stockholm och båtvarv på vintern i Stockholm. Vad kostar service? Är det bågot annat man bör tänka på?

 

Hade varit kanon om någon kunde besvara lite frågor som jag har. Behöver avsolut inte svara på allt. Ta det som ni känner att ni har bra kontroll på :)

 

//JonnyB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte svara på allt men en liten del.

1. Bor själv i Marbella och jag kan säga direkt att en båt som gått i Medelhavet 9 gånger av 10 är betydligt mer sliten än en som gått i östersjön. Båtarna ligger i hela året och sol/saltvatten sliter grymt mycket. Sedan är det dessutom en rätt rejäl transportkostnad på en båt i strl som V65 om du köper där och ska transportera hit den. Speciellt om du ska ha båten kommersiellt så skulle jag under normala omständigheter inte överväga en medelhavsbåt.

 

2. Det finns några aktörer som hyr ut större båtar i Stockholmsområdet. Har dock ingen aning om hur affärerna går. Kanske går att snoka reda på via google/allabolag. Vet om både Horizon och Sunseeker på kring 80 fot som går som charter. Samt även några mer fartygsbetonade yachter. Räkna med att marknaden av naturliga skäl är ganska säsongsbetonad.

Räkna även med att du som företagsledare kommer att få mycket svårt att undvika förmånsbeskattning för åtminstone 4-5 veckors användning. Kontakta skattejurist innan du drar igång något är en stark rekommendation. Var lite inne på samma grej som du för några år sedan men det kändes inte som det skulle bli någon kanonaffär direkt.

 

3. En Medelhavsbåt får du räkna med att casha om du inte vill försöka få finansiering via något utländskt bolag, som kanske skulle vara möjligt. Hittar du ett beg ex hos handlare i Sverige/nordeuropa så kanske det är lite enklare att få finans.

 

4. Får du nog svårt att få bra svar här. Jag rekommenderar att ställa samma frågor på forumet på MBY.com där många äger och har erfarenhet av båtar i den storleken. Räkna dock med höga kostnader. Speciellt iom att vi är i Sverige så har du hela biten med vinterförvaring som man inte har på varmare breddgrader. Bra båtplats för en 65 fotare kommer att kosta det med..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan körs normalt en båt i denna storlek av en kapten plus en deckhand/mekaniker/stewardess? Kraven på utbildning är relativt låga men däremot - om du registrerar som ett passagerarfartyg - kan en del krav på utrustning på båten tillkomma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för att du tog din tid att svara.

 

1. Då får det bli en nordeurpeisk båt. Hur mycket kan man ta reda på om den varit i medelhavet tidigare? Och är det många som fifflar med gångtimmarna//lätt att fiffla med dessa? Känns som jag skulle vilja ha en köpmäklare här. Men marknaden kanske inte har en sådan.

 

2. Black pearl är nog Sunseekern du tänker på. Deras prislista på hemsidan säger 450k pr vecka. Men enligt alla bolag så är den nog inte uthyrd så mycket... Eller så kör de svart :-). Borde vara väldigt svårt för skatteverket att säga vilka timmar som går vart vid uthyrning. Men man bör vara försiktig såklart!

 

3. Måste få tag i en bra finansiär. Känner att man vill komma upp i åtminstone v65 så man kommer till "lyx" nivå för uthyrning.

 

4. Ska kolla på mby.com tack på tipset.

 

/JonnyB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Större båt för uthyrning bör ha en anställd skeppare. Mycket som körs sönder på hyrbåtar dyrt att lyfta så stor båt för att fixa skrovskdor o skeva propelleraxlar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Större båt för uthyrning bör ha en anställd skeppare. Mycket som körs sönder på hyrbåtar dyrt att lyfta så stor båt för att fixa skrovskdor o skeva propelleraxlar.

Kanske bäst att kolla med försäkringsbolagen om det öht går att försäkra en så  stor privatägd båt för uthyrning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med betalande passagerare blir det automatiskt ett passagerarfartyg med alla krav på utrustning och behörigheter. Hyr man ut som "bare-boat" så får man andra och troligen större problem.

Troligen ska man bilda ett rederi och sköta allt via det. Båten kan intecknas och därmed belånas. Självklart kan man försäkra mm.

--

En kille körde fiskecharter och ville dra av kostnaderna för det, skatteverket sa: Ett år har 8760 timmar, båten körs 200 tim alltså får du dra av 200/8760=2,3% av kostnaderna. Killen protesterade vilt, skatteverket sa ungefär: Visst men då vet du var vi börjar diskutera.

Hyr man ut genom ett bolag så uppstår inte de problemen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med betalande passagerare blir det automatiskt ett passagerarfartyg med alla krav på utrustning och behörigheter. Hyr man ut som "bare-boat" så får man andra och troligen större problem.

Troligen ska man bilda ett rederi och sköta allt via det. Båten kan intecknas och därmed belånas. Självklart kan man försäkra mm.

--

En kille körde fiskecharter och ville dra av kostnaderna för det, skatteverket sa: Ett år har 8760 timmar, båten körs 200 tim alltså får du dra av 200/8760=2,3% av kostnaderna. Killen protesterade vilt, skatteverket sa ungefär: Visst men då vet du var vi börjar diskutera.

Hyr man ut genom ett bolag så uppstår inte de problemen.

 

Bolagsform är ett absolut måste. Även att räkna med viss förmånsbeskattning för företagsledaren.

Min rekommendation är att ta kontakt med en erfaren skattejurist innan du ens börjar dra igång något. Det är först då du får hela bilden och det är lätt värt några tusenlappar i arvode.

 

Inte för att vara för negativ. Men vore detta en jättebra grej under svenska förhållanden skatter/klimat mm så hade vi nog sett betydligt fler större båtar/yachter för charter. I Medelhavet och andra varmare klimat med kanske andra regler med, är det en helt annan sak och där är det väldigt många som chartrar.

Redigerad av thundergod
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte att det är bara skillnad i väder mot Medelhavet eller taskiga skattevillkor i Sverige utan det torde vara en mycket mindre marknad här uppe i norr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att det här kan vara ett väldigt bra sätt att gå från ett liv med en god ekonomi med nedamorterat hus mm till att bli fullständigt ruinerad. Det torde vara ruggiga pengar i driftskostnader för att hålla båten i skick och än värre om man gjort ett "fynd" som bara behöver lite renovering. Då vill de verkligen till att hyresintäkterna kommer in. Och klarar man inte av att hålla ikapp underhållet så rasar båten i värde som en sten samtidigt som kajplats, vinterförvaring mm fortsätter ticka stora pengar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för alla svar. Att ha en juridisk person i starten ska jag tänka på. Jag är mycket intresserad över att ta den här mycket stora risken. Jag är väl medveten över att allt kan gå åt pipan. Det jag skulle önska är en båtmäklare och en bankkontakt där jag får låna 50% av båtens värde. Är det någon där ute som har något tips? Kommer lägga båten i bolagsform. Förhoppningsvis kan jag köpa den innan nyår.

 

Mvh

JonnyB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för alla svar. Att ha en juridisk person i starten ska jag tänka på. Jag är mycket intresserad över att ta den här mycket stora risken. Jag är väl medveten över att allt kan gå åt pipan. Det jag skulle önska är en båtmäklare och en bankkontakt där jag får låna 50% av båtens värde. Är det någon där ute som har något tips? Kommer lägga båten i bolagsform. Förhoppningsvis kan jag köpa den innan nyår.

 

Mvh

JonnyB

Har du hittat båten till projekt ännu?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...