Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
forgus31

liten solpanel för underhållsladdning utan regulator?.

Rekommendera Poster

Många med mig har undrat om man behöver regulator om man har en pytteliten panel. Nu har jag ertfarenheter från min MC som laddas med en 2W panel. Panelen ska sedan underhålla gräsklipparens batteri i vinter. Vi har också en sån liten solpanel på en bil vi har stående halvårsvis på landet. Jag har mätt spänningen på MC.batteriet, ett litet startbatteri på 16Ah. Strömmen kommer upp till 200 mA vid stark sol. När jag efter några dagars laddning mätte med digitalvoltmeter såg jag drygt 15V på mätarn, dvs för  hög spänning. Det lilla MC-Batteriet är dessutom utan möjlighet till påfyllning så det är nödvändigt att tänka sig för. I bilfallet tänkte jag montera en regulator men den drog så mycket att det inte blev nåt över till laddning. Nu sätter jag Zenerdiod som begränsar spänningen till 13,5V så kan panelen vara ansluten ständigt. Jag kollade att ladda det fulla MC-batteriet en dag med stark sol och  spänningen var 12,9V när laddningen startade. Spänningen steg snabbt till 15V varefter spänningen ökade saktare men stadigt ökande så jag bröt laddningen.Det hade då gått bara några minuter . 

 

Kan vara bra att ha koll på batterispänningen. Zenerdiod eller större panel som orkar med en regulator är lösningen. Eller ladda ibland.

 

Den lilla Kinapanelen är hemma för 95 Kr inkl. frakt. 

Redigerad av forgus31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tänkt. Överspänning skadar batterierna, hur mycket ström som krävs i förhållande till batteriets kapacitet för att skada batteriet på sikt vet man inte så mycket om, det finns väldigt lite forskning om det. Men varför äventyra batteriernas liv?

Det finns spänningsbegränsare (troligen zenerdiod och transistor) men de är ofta på 14V drygt vilket är lite mycket.  Runt 13,5V är en säker spänning, används ofta vid sk cyklisk drift typ larm, telefonväxlar mm. Batterierna laddas långsamt och de sista 10-20% av kapaciteten får man inte i, men de håller.

Detta är en "riktig" regulator för max 24W, egenförbrukning utan sol 5mA, med sol max 35mA. Pris ca 80kr.

http://www.ebay.com/itm/Solar-Panel-Charge-Waterproof-Regulator-Controller-for-lawn-yard-light-/401084694145?hash=item5d6282be81:g:FrgAAOSwr7ZW3oyj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det ser inte ut som man klarar batteriet utan begränsning av spänningen. Jag köpte en sats zenerdioder runt 15V med några vanliga dioder i serie kan jag få önskad spänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag den strömsnåla regulatorn på väg. Kul att vänta på paket. Lite som när jag var liten och beställt från Clas Ohlson i Insjön. Lyckan var i topp när avin damp ner i brevlådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag den strömsnåla regulatorn på väg. Kul att vänta på paket. Lite som när jag var liten och beställt från Clas Ohlson i Insjön. Lyckan var i topp när avin damp ner i brevlådan.

 

Låter bekant. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär, 2W solpanel står i fönstret i rummet medgräsklipparen.fick hem den lilla regulatorn från Kina. Laddningen är inte stor men ändå större än sjäövurladdningen så summan bör bli positiv dvs ett fullt batteri som inte fryser sönder under vintern i uthuset. Den lilla panelen är ingen brandfara heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag, eller rättare sagt, min fru har en liten batterigräsklippare. (Det var enklare än att få roboten att ta sig ut genom planket för några kvadratmeter gräs).

Laddas året runt med solpanel, hur smidigt som helst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De här små panelerna verkar klara underhållsladdning på ett bra sätt. Ingen brandrisk eller risk att batterierna tar skada av att laddaren går sönder. Solpanelen storlek har ingen stor betydelse. Den ska bara ge lite mer än sjäövurladdningen c:a 5mA. En vinter 4000 timmar sjäövurladdningen då 2Ah. Den lilla panelen ger under samma tid mångdubbelt. Bra köp för underhållsladdning. Eftersom överkapacitet är stor är det mindre noga hur panelen placeras. Även lamp ljus ger laddning faktiskt. En kontorslampa gav 15 ma spm exempel dvs tre gånger mer än sjäövurladdningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4000 timmar och 5mA blir 20Ah. Rätt riktad mot solen och 1000 timmar blir vid 100 mA 100A. Förvånande mycket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är rätt imponerande. Under mer än två år har jag haft två solcellslampor på båten, året runt. De lyser fortfarande ett par timmar om dagen. Nu har jag ransakat min ekonomi och beställt ett par nya för en femtiolapp tillsammans. 

I vinter ska jag modda en för att sätta i masttoppen. Ingen lanterna så klart utan som Vindexbelysning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev det en tidsförlust igen. 100A mäktar förstås den lilla panelen inte med men däremot 100Ah om man väntar ett tag, närmare bestämt tusen timmar eller så. Roligt att se att tiden spelar så stor roll. Dessvärre även vid självurladdning. En vinter kan döda många batterier. Kolla att batterierna inte dras ur av något eller ha ständig ladding, helst från en ofarlig solpanel. Många båtbränder på varv beror på elfel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med båttillbehörshandlaren om batterier. Särklassigt flest batterier säljs i maj. Ett fulladdat, friskt batteri ska klara vintern utan laddning men det är tydligen inte alla som uppfyller de kriterierna.

Solpanel på något sätt under vintern sköter batterierna väl.

 

I min båt hade "någon" glömt lyset på dass i flera månader. Jag antog lite snabbt att de gamla batterierna tagit stryk och köpte snabbt nya AGM. Nu har jag kollat och batterierna är helt ok. Regulatorns underspänningsskydd har troligen kopplat ifrån, sen har det kommit lite laddning och processen börjat om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall själv precis till att ordna solpanel för konstant laddning då min båt ligger i året runt. Efter att ha läst runt lite så verkar det som om det är overkill med 50W panel för underhållsladdning av två parallellkopplade Biltema 95Ah SMF. Inga förbrukare påslagna, så det borde rimligen räcka med en 25W för ren underhållsladdning? Vad säger expertisen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

25W räcker mer än väl men ha en regulator.

Hade själv 10W till startbatteriet året runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja för underhållsladdning behövs inte stor panel.Dock är det praktiskt att ha en panel som används för uppladdning normalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även med så liten panel som 3W sticker spänningen iväg på fullt batteri. Har då satt in en solcellsregulator som dock på natten drar ur mer eller mindre vad som laddats i på dagen. Särskilt vintertid varnas för detta. Man kan ha gjort batteriet en björntjänst. Zenerdiod är lösningen, eller fyll på vatten i batteriet om det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...