Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Batagaren

Ardic båtvärmare - luftas?

Rekommendera Poster

I min båt har jag en Ardic-värmare (vattenburen) som antagligen är lika gammal som båten (-95). Värmaren har blivit väldigt knepig att starta de senaste två säsongerna. Den luftar och tänder och kör några minuter för att sedan stanna. Den fortsätter sedan med jämna mellanrum att köra kortare stunder. Det jag har kommit fram till är att anledningen till att den stoppar är att det blir övertemp i vattensystemet i anslutning till värmaren. Denna värme är endast "lokal" och den transporteras inte vidare. Anledningen till detta är att det står en luftficka någonstans i systemet. Efter ca 45 mins tixande med öppnande och stängande av ventilerna till slangen som förvärmer motorn så bubblar det till och det blir cirkulation och äntligen kommer värmen ut i båten. Det jag inte förstår är hur det kan bli luft i systemet mellan gångerna. Luftningen har nog varit ett problem tidigare i båtens liv eftersom en avluftning är monterad till motorns expansionskärl.

 

Är det någon som haft liknanden problem eller en aning kring hur jag kan lösa detta problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det bildas luftfickor efter flera års användande är en gåta flera har funderat över. Ett bra sätt att få ut luften är att koppla in en lös, kraftig pump för att forcera cirkulationen. Jag hörde detta av en kille och har skickat rådet vidare till några andra. De har bekräftat att det fungerar. En pump till borrmaskinen verkar funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt är att montera luftningsnipplar på de högsta platserna på slingan.

Absolut men inte alltid så lätt med aluminiumrör och gummislangar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min förrförra båt med vattenburen värme var det gummislangar mellan radiatorerna. Jag fäste slangarna så att jag hade två högsta punkter, en i fören och en i aktern. Där monterade jag luftningsnipplar för slang.

Hjertmans Artikelnummer: 4947-10

Redigerad av Bjorns_snipa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...