Pezlin 28 Postad 9 Augusti , 2016 (redigerade) Hej! Den förtöjningsboj jag nu har har inte riktigt tillräcklig bärkraft och jag skall därför köpa en ny. Dock verkar nästa storlek överallt där jag kikat ha en bärighet på 100 kg (har 60 kg just nu). Är det dumt att inte blåsa upp bojen max, dvs kanske blåsa upp den till 80-90% så att den får en bärighet som gör att den kan dras ner under vattenytan vid kraftig belastning? Ytterligare en fråga: luftfylld eller skumfylld boj? Redigerad 9 Augusti , 2016 av Pezlin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 9 Augusti , 2016 Vad har det för betydelse att den inte dras ner under vattnet!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezlin 28 Postad 9 Augusti , 2016 Vad har det för betydelse att den inte dras ner under vattnet!? Har läst på flera ställen att den inte bör vara större än att den kan dras ner vid kraftig belastning (tex här: http://www.watski.se/world/Produktinformation/F/Valj-ratt-boj).Varför det är så vet jag inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Augusti , 2016 Det är väl snarare en fördel om den inte dras ner vid kraftig belastning! Bojsänket / fästet i botten belastas ju inte förren bojen dragits under vattnet, och ju längre det dröjer ju bättre är väl det. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 9 Augusti , 2016 Om bojen håller sig ovan ytan under alla omständigheter kommer den ju att börja rycka mer än nödvändigt i bottensten, tex. en lätt P-ring skulle möjligen kunna dras upp ur dyn. Fast troligen inte ändå, kohesionskrafterna i rätt lera är mycket goda. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 9 Augusti , 2016 Det är väl snarare en fördel om den inte dras ner vid kraftig belastning! Bojsänket / fästet i botten belastas ju inte förren bojen dragits under vattnet, och ju längre det dröjer ju bättre är väl det. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 9 Augusti , 2016 Vad har det för betydelse att den inte dras ner under vattnet!? Har läst på flera ställen att den inte bör vara större än att den kan dras ner vid kraftig belastning (tex här: http://www.watski.se/world/Produktinformation/F/Valj-ratt-boj).Varför det är så vet jag inte. Det finns många åsikter i de flesta frågor. Skulle man följa alla skulle man bli tokig. Min käpphäst när det gäller bojar, är att förtöjningslinan på bojen på den ordinarie båtplatsen skall fästas i underkant på bojen och inte i överkant på bojtenen. Linan från bojstenen till bojen är kanske ritad en aning för slak. men i princip vill jag att det skall se ut så här och med färdiga och avpassade ändar hängandes i bojen och liggande på bryggan - bara att lägga på de färdigsplitsade öglorna på respektive knap. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 9 Augusti , 2016 Det är väl snarare en fördel om den inte dras ner vid kraftig belastning! Bojsänket / fästet i botten belastas ju inte förren bojen dragits under vattnet, och ju längre det dröjer ju bättre är väl det. Kalle om inte bojsänket belastas skulle det ju innebära att... om du har en tillräckligt stor boj behövs inget sänke alls.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezlin 28 Postad 9 Augusti , 2016 Kanske skall tilläggas att detta gäller en svajboj. Som sagt, jag vet inte varför den skall kunna dras under av kraftig belastning utan har bara läst det vid flera tillfällen. Om man vänder på det, måste en boj vara helt fylld eller kan det vara bra att bara fylla den till tex 90%? Om man jämför tex ett stenhårt pumpat cykeldäck med ett som inte är lika hårt pumpat så är ju punkteringsrisken större på det stenhårt pumpade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 9 Augusti , 2016 Det finns väl inget som hindrar att den inte fylls helt. Hur hårt man pumpar den är väl en bedömningsfråga när man blåser i luft. Hur vet man när det är 80 eller 90 eller 100% Bärkraften beror ju på volymen - inte hur hårt den är pumpad. Arkimedes princip https://sv.wikipedia.org/wiki/Flytkraft Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezlin 28 Postad 9 Augusti , 2016 Det finns väl inget som hindrar att den inte fylls helt. Hur hårt man pumpar den är väl en bedömningsfråga när man blåser i luft. Hur vet man när det är 80 eller 90 eller 100% Bärkraften beror ju på volymen - inte hur hårt den är pumpad. Arkimedes princip https://sv.wikipedia.org/wiki/Flytkraft Håller absolut med men volymen på bojen ökar ju naturligtvis med hur hårt man pumpar bojen. Jag undrade helt enkelt om det finns någon nackdel med att inte fylla en boj maximalt. Men från svaren i tråden att döma så finns det inte det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Augusti , 2016 Det är väl snarare en fördel om den inte dras ner vid kraftig belastning! Bojsänket / fästet i botten belastas ju inte förren bojen dragits under vattnet, och ju längre det dröjer ju bättre är väl det. Kalle om inte bojsänket belastas skulle det ju innebära att... om du har en tillräckligt stor boj behövs inget sänke alls.. Vad jag menar är att en lite större boj behöver mer kraft från vind och vågor på båten för att påverka fästet i botten, medans en liten inte har så stor flytkraft att stoppa upp rörelsen med blir kraften på fästet mera direkt. Det vill säga att en större boj gärna som på Tommys skiss med en tyngd på bojjlinan, har en dämpande effect på förtöjningen. Men ni vill kanske att linan från bojsänke till förtöjningsknapen ska vara spikrak och sträckt, då är det en fördel med så liten boj som möjligt, helst ingen alls. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 9 Augusti , 2016 (redigerade) Har/ hade en "kommunal" boj som akterförtöjning på ena sidan. Ligger på utsidan yttersta Y-bommen på min brygga. Tidigare var det den sista bryggan, men för ett par år sen la man ut ytterligare tre bryggor, som fyllde resten av hamnbassängen. Dom båtarna som har platserna ytterst på nästa brygga har haft svårt att komma in på sina platser pga "min" boj. Jag använder bara bojen att förtöja i när det är riktigt dåligt väder, vilket innebär att jag aldrig lägger på linan från bojen sommartid. Fick ett ryck härom dan och tog bort bojen och skarvade i den linan som går in till bryggan (och som blir min akterlina vid behov) direkt i linan som går till bojstenen. Eller rättare sagt den kätting som hängde direkt under bojen. Det var ca en meter lång mycket grov kätting som var schaklad direkt under bojen. Skarvade i linan in till land och sågade av schakeln och lät det hela inklusive kättingen gå till botten En tyngd under bojen, eller en bit ner på linan, får ju dels linan att sjunka snabbt och hänga rakt ner, och dels en fjädrande funktion.Fungerar ju även på en svajboj. SXK sysslar ju mycket med bojar för meddlemmar. http://www.vastkustkretsen.se/HAK-kommitteen/SXK-bojar Redigerad 9 Augusti , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 9 Augusti , 2016 (skrev även texten från bilden här då texten kan bli svår att läsa på min dåliga bild) Min nuvarande bojring med 3 meter kätting, (ca 1,5 meter djupt) som sitter till bojens undre fästpunkt där även jag har fäst tampen till båten. Båtens för sitter sedan fastspänd i brygga.Har enligt konstens regler knutit båtens aktertamp i bojens nedre ögla som man ska.((Röd = Kätting, Blå = förtöjningstamp) Just nu så är det lågt vatten och även en betydande vasstillväxt under sommaren så en av de båtar som ligger innanför min vill att jag flyttar in bojen så att passagen bakom min boj blir breddare.Jag har ganska lång lina mellan båt och boj så det är inga problem. För att slippa försöka lyfta bojringen som nu sjunkit ner lite i botten så tänkte jag fästa ca 40 kg bromstrummor från lastbil med genomstuckna gängstänger som gör att de ligger still på botten.Jag såg Thallatha’s skiss med rep mellan brygga och boj med tyngder på repet. Kan någon förklara vad nyttan och fördelen med att bojen sitter förankrad på detta sätt i bryggan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 10 Augusti , 2016 Jag såg Thallatha’s skiss med rep mellan brygga och boj med tyngder på repet. Kan någon förklara vad nyttan och fördelen med att bojen sitter förankrad på detta sätt i bryggan? Vet inte om jag är speciellt lämpad att svara på frågan - men jag får väl göra ett försök. Jag ligger inte på svaj, utan förtöjd i nocken på en brygga, med en Y-bom på utsidan. Av någon outgrundlig anledning har man placerat yttersta Y-bommen, med centrum ca 2m från bryggnocken. Eftersom det är den sämsta platsen ur vind och vädersynpunkt, har man lagt ut en bojsten med boj för att man skall kunna få en förtöjning även på BB`s låring. Detta är nog helt nödvändigt med det öppna hamninloppet mitt i aktern och en ganska lång löpsträcka för vind och sjö när det blåser östanvind. Närmaste läland ligger om vinden är lite syd om öst, 1,3 distansminuter bort och ligger vinden lite nord om ost är det styvt 3 distansminuter till närmaste läland. Ostlig vind är det visserligen inte ofta, men jag har legat där ett par orkandygn, ett antal stormdygn och massvis med kulingdygn när vind och sjö kommit in från öster Att att akterlinan går in till bryggan är ganska praktiskt. Sommartid lägger jag aldrig på linan från bojen och nästan inte på våren och hösten heller. Eftesom linan går in till bryggan kan jag bara fiska upp den och belägga den på BB-knapen vid behov. Efter ett tag tröttnade jag på att ta den slebbiga linan vid bryggan och hala mig igenom all påväxt. Då satte jag fast en liten mjuk boj, som jag når med båtshaken från båtens sittbrunn. Efter att jag bytt motor med en propeller som snurrade åt andra hållet, så hände det vid ett par tillfälle att propellern sög åt sig akterlinan och lindade upp den, så att jag fick anlita dykare för att skära loss linan från propellern. Därför hängde jag på tyngder som snabbt drar ner linan mot botten när den inte används. Hände även på den tyngd närmare bryggan så att linan sjunker ner även inne vid bryggan. Det händer - beroende på vindriktningen, att jag i stället för att backa ut från platsen. backar lite akterut och sen girar BB och går framåt och ut från platsen. Vill jag lägga mig vid bryggan med aktern in, vilket jag gör ibland, går jag tätt intill brygga, lägger på de förliga förtöjningarna och trycker in aktern. Då är det gott att alla linor sjunkit så djupt som möjligt. Det är inte alls trevligt att lägga en massa timmar i onödan, bara för att man fått en tamp i propellern. Dessutom skall de fasta förtöjningarna på den ordinarie båtplatsen va enkla att hantera och jag brukar lägga en del jobb på det för att få det hela praktiskt - precis som du. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Augusti , 2016 Utmärkt medtog med tyngd och extra boj när man ligger mot brygga. Svajankrar man är det nog bättre med några fler meter bojkätting. Försäkringsbolagen brukar ha bra rekommendationer för tex svajankring, jag har ju för mig att de rekommenderar en boj som kan dras under vattnet vid stor belastning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser