Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
coolbeyron

Byta till MINDRE motor?

Rekommendera Poster

Jag har en Uttern 5500 DC med 90hk Mercury -01. Mitt förtroende för detta motorfabrikat är nu förbrukat då det är den tredje utombordaren från dem som krånglar. Utan att gå in på vad som är fel med den (för jag vet inte själv än) letar jag efter en lösning för att kunna använda båten sista semesterveckan istället för att ha den på verkstaden.

Alternativen är att sälja båten som den är och få dåligt betalt eller att köpa en ny motor.

En ny motor kring 90-110hk kostar iaf 100tusen och det verkar ju idiotiskt att lägga på en båt som inte är värd mycket mer än så med en fungerande motor.

Funderar därför på att sätta dit en mindre motor. Kanske är en heldum ide - men om man dessutom samtidigt kommer under 15 knop kan man ju unna sig en pilsner till lunchen innan man åker vidare.

Båten gjorde 30 knop med nuvarande 90hk 2-takt. Mina undringar är kring hur stor motor man måste ha för att kunna köra i ca 14-15 knop på topp. Borde ge en marschfart kring 8-10 knop (under planingströskeln) vilket är helt okej att glida runt i skärgården i.

Finns det något sätt att räkna ut det här eller får man chansa?

Kan 25hk räcka? Eller 40hk? Blir båten osäljbar med en sådan liten (om än ny) motor på?

Någon som har erfarenheter kring detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog säga att i det fallet kan du lika gärna kan sälja den i bef skick. Att sälja en båt med en motor, även en ny sådan, som blir så fatalt undermotoriserad att den knappt går att köra på ett vettigt vis känns nästan omöjligt. Planande båtar är ju något tråkiga i deplacementhastighet. Vill man ha en långsam båt köper man nog snipa som då beter sig vettigt i dessa farter.

Men det är ju upp till var o en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det har du nog rätt i. Gillar dock design och planlösning på denna båten och skicket på själva skrovet mm är mycket bra.

Vill minnas att det var en Uttern 6300 på blocket för något år sedan som hade en nyare 25 eller 40hk (eller var det kanske 50) där bak. Den försvann från blocket men jag minns inte prisbilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo naturligtvis, allt går i princip att sälja till rätt pris.

 

Det är lite det jag menar, köpa en ny (eller nyare begagnad) liten maskin för att sedan sälja båten ihop med denna maskin är ju som att bokstavligt kasta pengarna i sjön.

 

Om du nu gillar båten, går det inte att hitta en beg. motor i den storleken som behövs? Fast du verkar ju vara inne på 3:e motorn, så det verkar ju finnas ett visst utbud.

 

Men om du ska ha båten kvar så kan du ju köpa en liten motor, som du är inne på, för att sedan sälja bara motorn efter säsongen och fixa en annan maskin eller göra iordning den bef. till nästa säsong.

 

Dock så lär det ju bli pengar på minuskontot hur du än gör, men vem säger att det ska vara billigt att ha båt :P

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att gå direkt in i frågan, så är snacket bland mina vänner som har utombordarbåtar, att de japanska motorena är bäst, och Yamaha samt Honda talas det mest varmt om.

Samma sak för omkring 25 år sedan då jag sysslade med sportfiske och hade en styrpupetbåt. "Mörklorna" dvs Mercury var direkt impopulära på den tiden i den delen av Bohuslän, men det var väl som i tonåren med mopeder... Puch eller Zündapp, det gällde att tillhöra rätt grupp, själv hade jag stans absolut första Suzuki M50 i början av 70-talet.

 

Evinruden på styrpulpetbåten byttes mot en nyare men begagnad Yamaha, samma motorstyrka, jag fick en betydligt bättre och mer tillförlitligt båt, styrpulpetbåtar är svåra att ro, fråga mig, jag vet! Men jag fick ju aldrig tillbaka de pengarna när jag sålde, men nye ägaren hade en hyfsad båt med välfungerande motor i många år efter det.

 

Sedan har jag ju bytt inombordare på två större familjebåtar, samma där, en förlustaffär om man avser att sälja båten, men vinst om man behåller och vill ha en tillförlitlig båtmotor.

-ja nu gick jag in i frågan i alla fall...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...