benny_b 7 Postad 30 Juli , 2016 Givetvis under semestern skall allt hända.... När vi lade till i Kungsängen i dag. Så märkte jag hur riggen verkade lite sne. Tog fram Selden boken och försökte mig på tunstocksmodellen. Men icke! Får inte till det. Detta är min första Mastheadade båt. Och annars alltid fått till det. Nu måste jag fråga alla kloka här. Finns det någon som vet vart jag kan få hjälp en söndag i Stockholm? Kan bjuda på en kall folköl för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 855 Postad 30 Juli , 2016 Tumstocksmodellen har inte med om riggen är rak eller inte. Om riggen plötsligt blir sned är det något som hänt (plötsligt). Något har gått sönder. Om inget hänt plötsligt gäller att få masten rak och det tycker jag är bara beskrivet i Seldenboken. Lossa alla vant och spänn toppvanten för hand. Mät med ex.vis storfallet att det är lika långt från masttoppen till relinslisten på vardera sidan. Fortsätt sedan enligt boken... Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 31 Juli , 2016 Ja, om riggen plötsligt är sned men inte var det innan skulle jag nog lägga lite tid på att hitta källan, innan jag försöker få den rak igen! Något måste ju ha gett med sig.... Å andra sidan kan grejer töja sig lite, på X35 där vi har så jäkla hård riggspänning händer det förvånansvärt mycket. Vi kollar rigginställningen före och efter varje tränings och tävlingsdag, dock inte på semestern... I övrigt håller jag med Mackey, släpp på riggen och börja om. Använd ett fall för att mäta med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benny_b 7 Postad 31 Juli , 2016 Ja, om riggen plötsligt är sned men inte var det innan skulle jag nog lägga lite tid på att hitta källan, innan jag försöker få den rak igen! Något måste ju ha gett med sig.... Å andra sidan kan grejer töja sig lite, på X35 där vi har så jäkla hård riggspänning händer det förvånansvärt mycket. Vi kollar rigginställningen före och efter varje tränings och tävlingsdag, dock inte på semestern... I övrigt håller jag med Mackey, släpp på riggen och börja om. Använd ett fall för att mäta med. Det löste sig. Släppte allt jag vågade, och började om. Så nu funkar det. Men blir att gå till en riggade när jag kommer hem. Tack för hjälpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 1 Augusti , 2016 Har du fått masten rak och det inte är något som släppt, så är det ju bara att slacka på riggen igen aplicera gärna två tumstockar. En på ett av toppvanten och en på förstaget. Har du rulle, så får du sätta tumstocken (2 meters) på Akterstaget i stället. Generellt så sägs det att toppvanten skall spännas till 15% av vajerns brotthålfasthet (3 mm på en 2 meters tumstock) och 20% av vajerns brotthålfasthet på förtaget (4 mm på en 2 meters tumstock). På en normal segelbåtsrigg motsvarar 20% av vajerns brotthållfasthet i förstaget av 15% i akterstaget. Kappseglare som Jonas P vill ju ofta ha riggen - speciellt förstaget mycket hårdare ansatt, men dom pojkarna vet ju vad dom sysslar med. För semestersegling duger nog Seldens (och andras) "Råd och tips". http://www.seldenmast.com/files/1416926328/595-540-S.pdf Här har jag svamlat lite i ämnet med lite bilder. http://thallatha.blogspot.se/2010/04/mast-riggtrim-hos-sxk.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser