Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Mausar71

Inombordare VP B21/AQ140 går varm

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! Förmodligen ett redan avhandlat ämne, men här kommer mitt specifika problem. Köpte en Uttern 690 med en B21 inombordare för tre år sedan. Säljaren sa då att temperaturvisaren gick upp till gränsen mot rött men inte över och så har det varit i två sässonger. Visaren går till gränsen mot rött, sesan sjunker till mitten på gröna fältet innan den går upp och lägger sig mot rött. Häromdagen hände det dock att medan båten stod och gick på tomgång gick visaren över till rött. När jag började köra sjönk temperaturen och visaren la sig på gränsen till rött igen.

Tar tacksamt emot all hjälp, tips och förslag som går att få.

Redigerad av Mausar71

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket drev?

 

100 drev med trasig avgastövelkan/ brukar bete sig så.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gör så här: tag loss termostaten lägg den i en kastrull och värm vattnet till 82gr då ska din termostat öppna, gör den inte det så köp en ny termostat.

Om den öppnar vid 82gr så kan du testa att byta till en termostat för sjövattenkyllning den öppnar vid 60gr.

Om motorn fortfarande går för varm så kan du ta bort termostaten helt men det är inget jag rekommenderar då det troligtvis är något fel på din värmeväxlare eller kylkanaler och naturligtvis så så börja med att kolla impellern så den är schysst.

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igenbeckad värmeväxlare eller termostat är vanliga felkällor. Det finns svalare termostater att köpa.

 

Jag förutsätter att impeller är bytt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör inte utan termostat, det är ett plåster som maskerar ett annat problem. Det finns dessutom termostater som ligger runt 70-75 grader som passar bättre. Det ska inte finnas sjövattentermostater till den här motorn, då den aldrig sålts för sjövattenkylning pga sin komination av alutopp och gjutjärnsblock.

 

Sen finns de säkert pirat, men ingen lägger en motor frivilligt så kallt. Det är ett nödvändigt ont pga saltutfällning i sjövatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för svaren, här kommer en uppdatering:

Tog ur termostaten och det stod 87 grader på den, enl instruktionsboken ska det vara 82 grader. Åkte till drevdelar.se och de rekommenderade en som öppnar vid 74 grader (den som Mange249 la ut länk på).

Monterade den och startade motorn, den öppnar halvägs in på grönt fält, men över tid kryper mätaren mot rött. Varvar jag motorn sjunker temperaturen.

Nästa steg blir att kolla impellern, det verkar vara låg flöde vid låga varvtal.

Appropå det, vilket varvtal ska motorn ha på tomgång? Min ligger på 800.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att kolla ditt sjövattenfilter. Mitt råd är att byta impeller oavsett när du ändå har den nere...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en original impeller och montera den, då borde problemet vara löst. Köp inget skit från andra fabrikat, jag har en skev topp som bevis på att de inte håller måttet. Köp originaldelar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mausar, ledsen för trådkapning. Vill bara fråga vad du har för max resp marschfart?

Har själv en 690 med aq140 och är lite nyfiken...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Henrytuba, ursäkta det sena svaret. Har inte testat maxfartet, åker mest i

Dalälven och då ligger jag kring 7 knop. Ute till havs kör jag kring 15

knop utan problem. Vad gör du för fart med din?

 

//Mauro

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marschar ca 13 knop och maxar lite drygt 16. Ska ställa tändningen ordentligt i dagarna, får se om det gör någon skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...