Gå till innehåll
onsdag 11 februari 2026
ArneTW

F50AET 1997 Yamaha förgasarrengöring

Rekommendera Poster

Hej

Har problem med mina förgasare, misstänker att de är i behov av rengöring/renovering.

Har sett att det finns renoveringskit att köpa för ca 60$ i USA, med lite utbytesdelar till förgasarna.

Blir lite dyrt i och med att det är 4 förgasare.

Är de värda att köpa eller ska det räcka med rengöring? eller endast köpa enstaka slitdelar (vilka?)

mvh

ATW

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bild på förgasarkittet.

post-109417-0-94832000-1468932199.gif

/ATW

Redigerad av ArneTW

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en likadan motor och kommer att ge mig på mina förgasare inom kort.

Min ide är att börja utan något kit och se hur det ser ut. Det svåra momentet är dock som det ser ut själva synkningen vid återmonteringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har funderingar på att lämna in motorn och få en "expert" ie inte mig att göra jobbet.

då vill jag göra allt i en smäll och inte behöva vänta på beställa delar efter behov.

Jag skulle vilja ha delarna hemma när det sätter igång.

är det 50/50 att det skulle behövas renoveringskitt då köper jag hem dem, men om det bara behövs 1/10 så kanske man ska vänta.

/ATW

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du tänkt behålla grejerna ett tag är en renovering aldrig fel? Det är ju rätt skönt att veta att grejorna är tip top. Förstår inte varför man skall vänta om man ändå röjer i grejerna. Visst, lite pengar tidigare än beräknat, men vad är inte tiden på sjön värd? Betänk detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

blanda in red line oil i bränslet o kör ett tag,det brukar ta väck harts o skit i förgasarna,du kan ju tömma flottörhusen genom o lossa en plugg på varje förgasare,ja hade en yamaha 60hk 1987 års modell som jag aldrig behövde ta isär förgasarna på,sålde den 2006,gick lika fint då.ps den hade oilinjektion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kört på redline s1 de sista 50 litrarna och även om det nog är marknadens bästa tillsats, kan den inte rå på allt. Min motor går klart bättre, relativt ok faktiskt.

Tyvärr räcker det inte hela vägen och en rengöring är nästa steg. För mig är det inte akut och då blir det ett vinterprojekt där man har 4 mån på sig att beställa delar:)

Det går inte att jämföra förgasare mellan en gammal 2t och nyare liten 4t. Det är mycket små munstycken och kanaler till lågfarten på en F50 som är som gjorda för att sättas igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med ziggemannen om renoveringar. Jag har bytt ut mycket på min Flipper 640/Mercury 200 sista åren och det har man igen när förtroendet för prylarna finns där och säsongen känns lång:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har velat färdigt och beställt renoveringskitt.

nu är det bara att hoppas att det är lite sommar kvar när det blir klart.

tack för era tankar.

/ATW

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...