Jaka001 0 Postad 5 Juli , 2016 Hej Är ny på detta forum så ni får ha överseende med ev. dumma frågor. Jag har letat efter info ett par dar nu utan att hitta något. Min fråga gäller min Örnvik 510 crusier med årsmodell 2004. Jag har investerat i en ny motor, en Yamaha f80 fyrtakt. Då min typskylt är alldeles för blek så googlade jag fram fakta om max motorstorlek, och fann att den var satt till max 90hk eller 180kilo. Då min nya motor väger 170kilo så kändes det lugnt, ända tills häromdan då jag fann nya fakta, nämligen att på årsmodell -04 är det en maxvikt på 145kilo men fortfarande 90hk. Vad har ändrats mellan årsmodell -04 och -06 vilket är den båt-spec. jag hade kollat på. Och vad tror ni, finns det några risker med att montera motorn på min båt. Mvh jaka001 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 6 Juli , 2016 Jag skulle inte oroa mig det minsta om 35 kg extra. Kör på ba' Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 6 Juli , 2016 Vikten på motorn i sig är nog ingen fara på en såpass bra båt. Det som kan strula lite är försäkringsbolaget, de olika bolagen bedömer lite olika. En del är jättenoga med att man inte överskrider vikt och/eller antal hästkrafter och en del bolag är mindre noga med detta. Är du osäker så kan du kolla med det försäkringsbolaget du har eller om den redan är försäkrad och klar så är väl allt lugnt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser