Gå till innehåll
fredag 17 maj 2024
ludde863

Vatten i cylindrarna..

Rekommendera Poster

Har problem med en Yamaha 20hk 1981. Den började bli riktigt svårstartad och kunde plötsligt dö på höga varv för att sedan vara riktigt svårstartad igen och började även ryka vit rök. Båda stiften var fyllda med vitt kladd dvs den tar in vatten i cylindrarna. Jag har nu bytt topplockspackning men problemet kvarstår, stiften blir vitkladdiga efter en stund. Vad är nästa ställe att kolla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spricka i kylmantelen kanske

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylmanteln? Är det detsamma som kylkanalerna? Såg iaf ingen spricka in till cylindrarna trots att var lite slitet i kanalerna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter på avgas sidan ! Brukar vara en stor platta med massa skruvar kan ju även vara spricka i toppen om du nu gjort rätt när du bytte packning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter på avgas sidan ! Brukar vara en stor platta med massa skruvar kan ju även vara spricka i toppen om du nu gjort rätt när du bytte packning

 

Hmm, okej tack, får skruva bort den plattan då, tror jag vet vilken du menar. Sitter på motsatt sida av tändspolarna. Har läst mig till att det även kan vara packningen mellan rigg och motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packningen mellan rigg och motor brukar främst ge vatten i den nedre cylindern. Tror mer på manteln. Det udda är du har vatten i båda, man brukar generellt få problem med den ena först vid sprickor, läckande packningar mm.

 

Återkoppla gärna fortsättningen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, trodde egentligen inte på topplockspackningen men eftersom den föll isär när jag rev toppen så var det bara att byta ändå. Kan också tydligen vara nedre packboxen på vevaxeln? 

 

Aja, jag ska kolla kylmanteln imorgon. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på en till grej som kan vara värt att nämna. Det satt ingen termostat i motorn. Vad kan detta ha haft för negativ effekt? Och varför skulle man vilja plocka bort termostaten? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nedre packboxen gör enbart att bränsleblandningen och trycket/undertrycket i vevhuset stannar där. Det skall inte finnas vatten så långt upp i drivaxelgången. Går den sönder kan motorn börja gå snålt på nedre burken(hostar ofta på lågvarv) och bränslepumpen kan sluta pumpa pga att den saknar vevhustrycket...

 

Termostaten tas ibland bort om motorn går varm, men är sällan det egentliga problemet. Kör man utan går motorn för kallt på lågvarv, men ingen katastrof.

 

Vatten i cylindrar beror oftast på brusten topplockspackning eller spricka i block eller topp. Utombordare har även sin kylmantel som kan spöka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag monterat bort kylmanteln. Var väldigt rostigt och jävligt.. Även ett hål i kylmanteln som kanske kan vara problemet?

 

post-98624-0-04848100-1465728270_thumb.jpg

 

post-98624-0-76121500-1465728295_thumb.jpg

 

post-98624-0-81915900-1465728316_thumb.jpg

 

Notera hålet i nederkant. Går det att laga tro eller är det ny mantel som gäller?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju funka o laga för att kolla om vattnet försvinner den ju om det blir bra köp ny☺ för den är nog ganska dålig så kommer kanske nya hål

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir nog att byta den direkt, var flera små hål en bit upp. Hoppas jag får tag på en fort. Lyckades också paja anslutningen i plast till soppaslangen på soppapumpen.. 

 

Tack för hjälpen såhär långt, uppskattas verkligen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att om din lagning inte håller kan bitarna hamna i motorn och bli som sand för lager mm... Om du har möjlighet kanske lite svets skulle göra susen. Kemisk metall kan fungera, men är ett bra exempel på saker som blir likt sand om de kommer in i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tror det blir en utmaning att hitta en ny kylmantel om man inte köper en hel snurra...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Letar febrilt efter en ny kylmantel. Marinshopen kunde ta hem en från mariner för 618kr, men behöver också två packningar som sitter på var sida om kylmanteln som ligger på 546kr styck. Funderar på om man kan köra med någon packningsmassa istället? 

 

post-98624-0-68928900-1466237460_thumb.png

 

Det är alltså 31orna som kanske går att ersätta med packningsmassa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är de befintliga packningarna? Kanske är lättare att täta med gammal packning + massa om de går att rädda.

 

Kollat med marineparts och drev.se? De är ibland billigare än marinshopen.

 

Blev förvånad att det gick att få tag på en ny mantel till rimligt pris:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom gamla var tyvärr helt slut. Ska kolla med marineparts och drev.se! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packningsmaterial,vass kniv, hålpipor och en sax. Lite pyssel framför TVn i kväll så har Du sparat en bra slant. Lycka till  /Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, gör själv tex Biltema har billigt packningsmatr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har jag ju tillomed tänkt på men glömt bort... Tack för tipsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Packningsmaterial och en liten kulhammare, så lägger du materialet mot ytan och knabbar lätt mot kanterna, kulsidan mot bulthålen, och i nio fall av tio behöver du inte ens använda sax/kniv beroende på de vassa kanterna runt anläggningsytan. Knabba lätt bara så du inte stukar aluminiumen. Gammalt indiantrick från Puch Dakota/Zundapp-tiden....

Redigerad av ziggemannen
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag äntligen fått hem kylmanteln. tänkte köpa packningsmaterial imorgon, 0.80mm tror jag blir bra. 

 

Jag undrar dock om jag måste göra den nya packningen exakt likadan som den gamla. Det räcker väl att jag följer exakt som kylmanteln ser ut, med alla hål osv. Den gamla packningen har ju flera rektangulära hål som inte finns med på kylmanteln. 

 

Här är bild på hur en riktig packning ser ut.

 

post-98624-0-58033300-1467144750_thumb.jpg 

 

 

Och här är en bild på min kylmantel:

 

post-98624-0-20584400-1467144986_thumb.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att packningen får för lågt anliggninytryck och kanske tätar dåligt om du inte gör urtagen som finns på originalpackningen. Det går nog bra att göra den rätt med hålpipa och kniv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu jävlar verkar allt vara som det ska. Var lite knepigt att få till packningarna men det gick.

 

En sista fråga, vatten som kommer ut tillsammans med avgaserna är ljusgrått. Är det bränsle som inte är förbränt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe, men kanske oljerester tillsammans med vattnet du hade i cylindrarna, ligger nog rester kvar i vevhuset. Borde avta efter ett tags drift.

 

Sedan så spyr ju en gammal tvåpluggare ut en del oförbränt bränsle men det brukar inte bli grått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, okej får hoppas det försvinner då. 

 

Motorn känns förövrigt mycket rappare nu, ska bli kul o testa den i sjön sen! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faan, än går den inte helt 100. När jag kör i fullgas så går den bra någon minut, men sen bli skvallerstrålen lite sämre. Fortsätter jag så tappar motorn effekt och när jag drar ner på gasen till tomgång så kommer det massa rök från avgashålet, också lite från skvallerstrålen men mest från avgashålet. Strålen är dock inte brännhet utan ljummen som den brukar. Röken tycker jag ser vit ut. Den beter sig likadant utan termostat. Motorn går annars som den ska. 

 

Ska riva ner och kolla impellern imorgon, men vad kan det annars vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det ryker vitt ur skvallerhålet så kokar i princip motorn. Skulle nog också gissa på impellern. Kan ju vara en bit av en gammal impeller som ligger i en kylkanal eller något annat som begränsar flödet.

Kolla också slitaget i pumphuset när du river bort impellern.

 

Ser du inga fel med impeller pumphus så kan det ju också vara en dålig topplockspackning.

 

Att du kör när den är överhettad och tappar effekt är inte nyttigt. Att den tappar effekt beror troligen på att allt börjar kärva, bla kolv-cylinderlopp.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impeller och impellerhus såg bra ut. Dock var impellerhuset och nedre delen av riggen, runt impellerhuset täckt av något svart kladd.. Vet inte vad det kan ha kommit ifrån.

 

Topplockspackningen har jag bytt tidigare. Det enda jag kan tänka mig är att mina hemmagjorda packningar till kylmanteln inte blev helt perfekta och släpper således inte igenom tillräckligt med vatten i dom hålen där vattnet passerar. Ska göra nya och vara noggrannare för att utesluta det iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fixat till nya packningar, får se om det blir nån skillnad ute på sjön sen där jag kan gasa på fullt.

 

Men det rinner fortfarande grått vatten där avgaserna kommer ut. Ska det vara så? Kolla länken för en liten filmklipp: http://sv.tinypic.com/r/28iuwt2/9

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...