Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024

ludde863

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    40
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om ludde863

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej på er Jag håller på och fixa i ordning en liten 4hk evinrude från 1986. Jag hade tänkt byta oljan i växelhuset, men märkte att växelhuset var fyllt med fett istället för olja? Det är inget jag har stött på förut. Så jag lär ju försöka få ut fettet på något vis och fylla på med olja, men hur ska jag få ut det?
  2. Nu har jag felsökt lite mer. Jag tycker inte att skvallerstrålen är helt hundra, det är ingen ordentligt stråle utan mer en kraftig spray. Jag misstänker att avgaser blandas in med kylvattnet nånstans, jag har även tagit bort termostatlocket och jag tror jag ser avgaser komma ut därifrån när jag varvar lite.. Kolla detta klippet, i slutet ser man tydligare: http://sv.tinypic.com/r/n5mxy9/9
  3. Nu har jag fixat till nya packningar, får se om det blir nån skillnad ute på sjön sen där jag kan gasa på fullt. Men det rinner fortfarande grått vatten där avgaserna kommer ut. Ska det vara så? Kolla länken för en liten filmklipp: http://sv.tinypic.com/r/28iuwt2/9
  4. Impeller och impellerhus såg bra ut. Dock var impellerhuset och nedre delen av riggen, runt impellerhuset täckt av något svart kladd.. Vet inte vad det kan ha kommit ifrån. Topplockspackningen har jag bytt tidigare. Det enda jag kan tänka mig är att mina hemmagjorda packningar till kylmanteln inte blev helt perfekta och släpper således inte igenom tillräckligt med vatten i dom hålen där vattnet passerar. Ska göra nya och vara noggrannare för att utesluta det iaf.
  5. Faan, än går den inte helt 100. När jag kör i fullgas så går den bra någon minut, men sen bli skvallerstrålen lite sämre. Fortsätter jag så tappar motorn effekt och när jag drar ner på gasen till tomgång så kommer det massa rök från avgashålet, också lite från skvallerstrålen men mest från avgashålet. Strålen är dock inte brännhet utan ljummen som den brukar. Röken tycker jag ser vit ut. Den beter sig likadant utan termostat. Motorn går annars som den ska. Ska riva ner och kolla impellern imorgon, men vad kan det annars vara?
  6. Hmm, okej får hoppas det försvinner då. Motorn känns förövrigt mycket rappare nu, ska bli kul o testa den i sjön sen!
  7. Nu jävlar verkar allt vara som det ska. Var lite knepigt att få till packningarna men det gick. En sista fråga, vatten som kommer ut tillsammans med avgaserna är ljusgrått. Är det bränsle som inte är förbränt?
  8. Nu har jag äntligen fått hem kylmanteln. tänkte köpa packningsmaterial imorgon, 0.80mm tror jag blir bra. Jag undrar dock om jag måste göra den nya packningen exakt likadan som den gamla. Det räcker väl att jag följer exakt som kylmanteln ser ut, med alla hål osv. Den gamla packningen har ju flera rektangulära hål som inte finns med på kylmanteln. Här är bild på hur en riktig packning ser ut. Och här är en bild på min kylmantel:
  9. Det har jag ju tillomed tänkt på men glömt bort... Tack för tipsen!
  10. Dom gamla var tyvärr helt slut. Ska kolla med marineparts och drev.se!
  11. Letar febrilt efter en ny kylmantel. Marinshopen kunde ta hem en från mariner för 618kr, men behöver också två packningar som sitter på var sida om kylmanteln som ligger på 546kr styck. Funderar på om man kan köra med någon packningsmassa istället? Det är alltså 31orna som kanske går att ersätta med packningsmassa?
  12. Blir nog att byta den direkt, var flera små hål en bit upp. Hoppas jag får tag på en fort. Lyckades också paja anslutningen i plast till soppaslangen på soppapumpen.. Tack för hjälpen såhär långt, uppskattas verkligen.
  13. Nu har jag monterat bort kylmanteln. Var väldigt rostigt och jävligt.. Även ett hål i kylmanteln som kanske kan vara problemet? Notera hålet i nederkant. Går det att laga tro eller är det ny mantel som gäller?
  14. Kom på en till grej som kan vara värt att nämna. Det satt ingen termostat i motorn. Vad kan detta ha haft för negativ effekt? Och varför skulle man vilja plocka bort termostaten?
  15. Precis, trodde egentligen inte på topplockspackningen men eftersom den föll isär när jag rev toppen så var det bara att byta ändå. Kan också tydligen vara nedre packboxen på vevaxeln? Aja, jag ska kolla kylmanteln imorgon.
×
×
  • Skapa nytt...