Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
tobbo166

Trippelt batteribanksystem

Rekommendera Poster

Hej!

 

Läste Jon Winges bok och Micke Westins. Mickes är bra men går inte på djupet. Jon skriver på sid 69 att dubbla batteribankar med skiljerelä är dåligt, men man kanske kan tänka sig det om det är ett bra (=dyrt) relä.

 

Jag trodde skiljerelä var bäst? Dioder verkar ju gå bort alla fall.

 

Har beställt Magnus Starskys senaste bok med. Hoppas den går mer på djupet med förslag på kopplingsscheman.

 

Nån som vet hur man ska koppla för att få tre batteribankar?

 

Bank 1:

Ankarspelsbatteri i förpik. Här skriver Jon bra att det räcker med tunn kabel (fast ändå 50 mm2) för laddning av det. Alltså svarar han på frågan om ankarspelet tar sin ström från motorns generator eller batteriet vid körning av ankarspel.

 

Bank 2:

Startbatteri, nära motorn i akterruff.

 

Bank 3:

Förbrukningsbank. I mitt fall 300 Ah Gel batterier, 4 st parallellkopplade.

 

Vore intressant att förstå hur det ska kopplas ihop mha relä. Blir det två reläer?

 

Sekundärt, kravspec på hela elsystemet, frågor där jag inte vet än:

1. Byta originalgeneratorn 50 A till 100 A med separat regulator med temperatursensor vid förbrukningsbanken. Rätt väg enligt Jon Winge och Micke Westin. Fel väg enligt "experter" på lokala varv. Men de har fel.

 

2. Kanske 500-600 W solceller totalt:

300 W på targabåge, seriekopplade pga förenklad kabeldragning.

100 W till på sprayhood, flexibla. 2 x 50 W från Teknikhamstern.

Kanske 2 x 50 W på targabåge på sidan långt upp, ger ju rätt lite vid soluppgång och solnedgång, så definitivt parallellkopplade, och billigaste modellen.

100 W uppfällbar.

Hur göra med regulatorer? Hört att olika märken kan bråka med varandra, tom om programmerbara, så om jag ställer samma Volt på två olika kan det skilja nån tiondel, vilket gör att den ena stänger av sig och går i float mode osv.

Tänkte först dra in alla solceller i en proffsig Victron eller liknande 50 A MPPT regulator, men blir nog tokigt med konfigurationen ovan.

Är det lugnt om jag köper samma märke och modell men olika kapacitet? Typ 30 A för 3 x 100 W på targabåge och lägre strömstyrka på övriga. Om övriga är parallellkopplade kan de väl gå in i samma regulator, dvs 2 st totalt? Är helt oflexibel vad gäller regulator. PWM eller shuntande kinesskit går bort. :)

"DO YOURSELF A FAVOR AND AVOID CONTROLLERS THAT ARE NOT MENTIONED ABOVE! CHINESE CRAP HAS INFILTRATED eBAY, AMAZON & NUMEROUS OTHER SOURCES. CAVEAT EMPTOR IF STRAYING FROM THIS LIST OF CONTROLLER MANUFACTURERS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

(från http://www.pbase.com/mainecruising/solar_panel)

 

3. Generatorns regulator får inte bråka med solcellsregulatorn/solcellsregulatorerna, dvs att den ena stänger av sig och tror det är fulladdat när man försöker komma från 80% till 100% laddning (som ju är som att bestiga en istopp med hala skor). Vad ska man köpa för grejor som enkelt monteras på Volvo Penta 2003B?

 

Eller ska jag tänka om, ha två batteribankar tex?

 

Litteraturtips? Måste man läsa engelska böcker? Inga problem förresten. Eller står det man behöver veta i Starskys bok, tex hur man gör exakt med flera solcellsregulatorer, kombinerar generatorns regulator med solcellsregulatorerna och med landströmsladdaren och dess regulator?

 

Fick ideer från https://www.morganscloud.com/2016/06/04/how-batteries-charge-multiple-charging-sources-too/och andra artiklar där.John skriver mycket bra om elen. Men ger inga produkttips eller detaljinstruktioner vilket jag tyvärr behöver :)

 

Tacksam för tips!

 

Tack för ett eminent forum och hoppas på en livlig diskussion!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Läste Jon Winges bok och Micke Westins. Mickes är bra men går inte på djupet. Jon skriver på sid 69 att dubbla batteribankar med skiljerelä är dåligt, men man kanske kan tänka sig det om det är ett bra (=dyrt) relä.

 

Jag trodde skiljerelä var bäst? Dioder verkar ju gå bort alla fall.

 

Har beställt Magnus Starskys senaste bok med. Hoppas den går mer på djupet med förslag på kopplingsscheman.

 

Nån som vet hur man ska koppla för att få tre batteribankar?

 

Bank 1:

Ankarspelsbatteri i förpik. Här skriver Jon bra att det räcker med tunn kabel (fast ändå 50 mm2) för laddning av det. Alltså svarar han på frågan om ankarspelet tar sin ström från motorns generator eller batteriet vid körning av ankarspel.

 

Bank 2:

Startbatteri, nära motorn i akterruff.

 

Bank 3:

Förbrukningsbank. I mitt fall 300 Ah Gel batterier, 4 st parallellkopplade.

 

Vore intressant att förstå hur det ska kopplas ihop mha relä. Blir det två reläer?

 

Sekundärt, kravspec på hela elsystemet, frågor där jag inte vet än:

1. Byta originalgeneratorn 50 A till 100 A med separat regulator med temperatursensor vid förbrukningsbanken. Rätt väg enligt Jon Winge och Micke Westin. Fel väg enligt "experter" på lokala varv. Men de har fel.

 

2. Kanske 500-600 W solceller totalt:

300 W på targabåge, seriekopplade pga förenklad kabeldragning.

100 W till på sprayhood, flexibla. 2 x 50 W från Teknikhamstern.

Kanske 2 x 50 W på targabåge på sidan långt upp, ger ju rätt lite vid soluppgång och solnedgång, så definitivt parallellkopplade, och billigaste modellen.

100 W uppfällbar.

Hur göra med regulatorer? Hört att olika märken kan bråka med varandra, tom om programmerbara, så om jag ställer samma Volt på två olika kan det skilja nån tiondel, vilket gör att den ena stänger av sig och går i float mode osv.

Tänkte först dra in alla solceller i en proffsig Victron eller liknande 50 A MPPT regulator, men blir nog tokigt med konfigurationen ovan.

Är det lugnt om jag köper samma märke och modell men olika kapacitet? Typ 30 A för 3 x 100 W på targabåge och lägre strömstyrka på övriga. Om övriga är parallellkopplade kan de väl gå in i samma regulator, dvs 2 st totalt? Är helt oflexibel vad gäller regulator. PWM eller shuntande kinesskit går bort. :)

"DO YOURSELF A FAVOR AND AVOID CONTROLLERS THAT ARE NOT MENTIONED ABOVE! CHINESE CRAP HAS INFILTRATED eBAY, AMAZON & NUMEROUS OTHER SOURCES. CAVEAT EMPTOR IF STRAYING FROM THIS LIST OF CONTROLLER MANUFACTURERS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

(från http://www.pbase.com/mainecruising/solar_panel)

 

3. Generatorns regulator får inte bråka med solcellsregulatorn/solcellsregulatorerna, dvs att den ena stänger av sig och tror det är fulladdat när man försöker komma från 80% till 100% laddning (som ju är som att bestiga en istopp med hala skor). Vad ska man köpa för grejor som enkelt monteras på Volvo Penta 2003B?

 

Eller ska jag tänka om, ha två batteribankar tex?

 

Litteraturtips? Måste man läsa engelska böcker? Inga problem förresten. Eller står det man behöver veta i Starskys bok, tex hur man gör exakt med flera solcellsregulatorer, kombinerar generatorns regulator med solcellsregulatorerna och med landströmsladdaren och dess regulator?

 

Fick ideer från https://www.morganscloud.com/2016/06/04/how-batteries-charge-multiple-charging-sources-too/och andra artiklar där.John skriver mycket bra om elen. Men ger inga produkttips eller detaljinstruktioner vilket jag tyvärr behöver :)

 

Tacksam för tips!

 

Tack för ett eminent forum och hoppas på en livlig diskussion!

 

Här är ett antal artiklar om olika elinstallationskomponenter. Å en massa annat....

 

http://www.pbase.com/mainecruising/boat_projects

 

I en del artiklar som jag tittat på så finns det även diskussioner om produkter. Men läs med förnuft, han är lite extrem i en del uppfattningar men samtidigt lite glimten i ögat ibland och drar sig inte för att tala om vad han tycker är dåligt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Läste Jon Winges bok och Micke Westins. Mickes är bra men går inte på djupet. Jon skriver på sid 69 att dubbla batteribankar med skiljerelä är dåligt, men man kanske kan tänka sig det om det är ett bra (=dyrt) relä.

 

Jag trodde skiljerelä var bäst? Dioder verkar ju gå bort alla fall.

 

Har beställt Magnus Starskys senaste bok med. Hoppas den går mer på djupet med förslag på kopplingsscheman.

 

Nån som vet hur man ska koppla för att få tre batteribankar?

 

Bank 1:

Ankarspelsbatteri i förpik. Här skriver Jon bra att det räcker med tunn kabel (fast ändå 50 mm2) för laddning av det. Alltså svarar han på frågan om ankarspelet tar sin ström från motorns generator eller batteriet vid körning av ankarspel.

 

Bank 2:

Startbatteri, nära motorn i akterruff.

 

Bank 3:

Förbrukningsbank. I mitt fall 300 Ah Gel batterier, 4 st parallellkopplade.

 

Vore intressant att förstå hur det ska kopplas ihop mha relä. Blir det två reläer?

 

Sekundärt, kravspec på hela elsystemet, frågor där jag inte vet än:

1. Byta originalgeneratorn 50 A till 100 A med separat regulator med temperatursensor vid förbrukningsbanken. Rätt väg enligt Jon Winge och Micke Westin. Fel väg enligt "experter" på lokala varv. Men de har fel.

 

2. Kanske 500-600 W solceller totalt:

300 W på targabåge, seriekopplade pga förenklad kabeldragning.

100 W till på sprayhood, flexibla. 2 x 50 W från Teknikhamstern.

Kanske 2 x 50 W på targabåge på sidan långt upp, ger ju rätt lite vid soluppgång och solnedgång, så definitivt parallellkopplade, och billigaste modellen.

100 W uppfällbar.

Hur göra med regulatorer? Hört att olika märken kan bråka med varandra, tom om programmerbara, så om jag ställer samma Volt på två olika kan det skilja nån tiondel, vilket gör att den ena stänger av sig och går i float mode osv.

Tänkte först dra in alla solceller i en proffsig Victron eller liknande 50 A MPPT regulator, men blir nog tokigt med konfigurationen ovan.

Är det lugnt om jag köper samma märke och modell men olika kapacitet? Typ 30 A för 3 x 100 W på targabåge och lägre strömstyrka på övriga. Om övriga är parallellkopplade kan de väl gå in i samma regulator, dvs 2 st totalt? Är helt oflexibel vad gäller regulator. PWM eller shuntande kinesskit går bort. :)

"DO YOURSELF A FAVOR AND AVOID CONTROLLERS THAT ARE NOT MENTIONED ABOVE! CHINESE CRAP HAS INFILTRATED eBAY, AMAZON & NUMEROUS OTHER SOURCES. CAVEAT EMPTOR IF STRAYING FROM THIS LIST OF CONTROLLER MANUFACTURERS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

(från http://www.pbase.com/mainecruising/solar_panel)

 

3. Generatorns regulator får inte bråka med solcellsregulatorn/solcellsregulatorerna, dvs att den ena stänger av sig och tror det är fulladdat när man försöker komma från 80% till 100% laddning (som ju är som att bestiga en istopp med hala skor). Vad ska man köpa för grejor som enkelt monteras på Volvo Penta 2003B?

 

Eller ska jag tänka om, ha två batteribankar tex?

 

Litteraturtips? Måste man läsa engelska böcker? Inga problem förresten. Eller står det man behöver veta i Starskys bok, tex hur man gör exakt med flera solcellsregulatorer, kombinerar generatorns regulator med solcellsregulatorerna och med landströmsladdaren och dess regulator?

 

Fick ideer från https://www.morganscloud.com/2016/06/04/how-batteries-charge-multiple-charging-sources-too/och andra artiklar där.John skriver mycket bra om elen. Men ger inga produkttips eller detaljinstruktioner vilket jag tyvärr behöver :)

 

Tacksam för tips!

 

Tack för ett eminent forum och hoppas på en livlig diskussion!

 

Här är ett antal artiklar om olika elinstallationskomponenter. Å en massa annat....

 

http://www.pbase.com/mainecruising/boat_projects

 

I en del artiklar som jag tittat på så finns det även diskussioner om produkter. Men läs med förnuft, han är lite extrem i en del uppfattningar men samtidigt lite glimten i ögat ibland och drar sig inte för att tala om vad han tycker är dåligt.

 

 

 

 

Hur kunde jag missa. Hittade hans site för några år sen, kör hans metod med butyltejp till genomföringar.

 

Tack för tipset!

 

Annars är morganscloud.com bra, men han hinner inte svara på detaljfrågor från alla, förståeligt.

 

Finns nån engelsk/amerikansk författare som ska vara guru på området. Nigel Calder har jag för mig:

https://www.amazon.com/Boatowners-Mechanical-Electrical-Manual-Essential/dp/0071432388?ie=UTF8&*Version*=1&*entries*=0

 

Läsvärt kanske.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte öppnat länkarna men funderar lite på det där med att du funderar på att byta upp dig till en bättre generator.

Jag har en förbrukarbank på lite drygt 500 Ah (nominellt) bestående av AGM-batterier. Det är ytterst kort tid som laddningen till banken överstiger 50 A. Kanske den första minuten efter en period med större förbrukning. Låt vara att motor och dess elektronik drar en del vid körning men det är inga, i sammanhanget, större mängder. Jag skulle satsa de pengarna på något annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...