Castwebb 12 Postad 8 Juni , 2016 Hej! Jag har en GM/OMC 4,3l V6 som läcker vatten inne i båten. När jag har på en spolmuff på drevet och skall köra motorn på land så kommer det vatten nedanför limpan på vänster sida precis där vibrationskudden sitter. Varför kommer det ut där och inte vid propellern. Jätte tacksam för svar // Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 810 Postad 8 Juni , 2016 Nu spekulerar jag lite: trasig packning eller rosthål limpa/knä, avgasslang eller hål i bockhorn. Kylvattenslangar trasiga dåligt dragna eller anslutningsnipplar avgaslimpa. När du skriver vibrationskudde så antar jag du menar främre motorfäste. Är motorn sjövattenkyld så är väl det värsta scenariot dåligt vinterkonserverad med frostspräckt block som följd 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Castwebb 12 Postad 8 Juni , 2016 Det är så att jag har köpt båten i lördags och han sa att motorn inte fungerade men jag fick köpt nya tändstift, gjort rent förgasaren, tömt bränsletanken, bränslefiltret och lagt om tändkablarna så fick jag tillslut igång den men då kom allt vatten genom hålet där främre motorfästet sitter på vänster sida om motorn om man står och kollar akter ut. Hur kan det komma ut vatten där om det skulle vara en trasig packning eller hål i limpan? Det är bara där det kommer ut. // Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 597 Postad 8 Juni , 2016 Titta efter var det läcker. Använd inspektionsspegel eller filma med telefonen om det är svårt att komma åt. Det kan som sagt vara blocket som är sönderfruset. Är det sjövattenkylning eller sötvattenkylning? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Castwebb 12 Postad 8 Juni , 2016 Men jag har ju sagt vart det läcker. Det är precis under det främre motorfästet ifrån ett hål som det finns ett likadant på andra sidan motorn. Vad är det för skillnad på sjövattenskylning och sötvattenskylning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 953 Postad 8 Juni , 2016 Skillnaden på söt och salt kylning är att motorn kyls via ett slutet system med en värmeväxlare. Brukar vara en avlång rund sak som har en massa slangar. Kan du se om det finns några frostbrickor? Runda brickor som sitter i blocket, kan vara en sådan som läcker. Dom ska läcka om blocket har varit fyllt med SALTVATTEN under vintern, anledning är för att skydda blocket från frostsprängning. Därav Eld's fråga om den är sötvatten kyld, isåfall så bör dessa brickor vara hela, men kolla ändå. Mvh Flink. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 597 Postad 9 Juni , 2016 Du har sagt ungefärlig position men du har inte sagt om det läcker från en skarv mellan två motordelar, vid en frostplugg, en slanganslutning eller från en spricka i blocket. Om du verkligen tittar efter var vattnet kommer ut när motorn är igång så kan du tala om det. Nu läste jag igen... hålet?? är det ett runt borrat hål? Då är det väl styrbords avtappningsplugg i blocket som saknas. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 597 Postad 9 Juni , 2016 Söt vs saltvattenkylning: http://www.limarinesurveyor.com/fresh_or_raw_water_cooling_system.htm Första googleträffen jag fick. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Castwebb 12 Postad 9 Juni , 2016 På denna bilden sitter det 2 guldiga pluggar och det är ett sånt hål där allt vatten kommer ut. Det är den 14:e bilden om man söker på: gm OMC 4,3l v6 1990 på Google. Detta med inombordare är helt nytt för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 810 Postad 9 Juni , 2016 Men det blir lite missvisande när TS skriver under motorfästet, där sitter inga pluggar vad jag vet. Däremot så sitter det pluggar på var sida om motorn en bit bakåt från motorfästet, och är det dessa som avses så saknas nog en plugg som Eld skriver. Men en bild säger mer en tusen ord i det här fallet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 597 Postad 9 Juni , 2016 Nu ser jag ingen bild men om det är ett avtappningshål så ska det sitta en mässingsplugg i det. Om pluggen saknas rinner kylvattnet ut. Det är liksom meningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Castwebb 12 Postad 9 Juni , 2016 Hur lägger man in en bild? Så skall jag visa vilken det är. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 810 Postad 9 Juni , 2016 (redigerade) Biden finns om man söker på vad TS skrev Ja men då är det ju en frostplugg som gett sig, Har du tur så funkar det med att to bort den gamla och knacka dit en ny. Men normalt när frostpluggarna ger sig är rost eller frostskada Redigerad 9 Juni , 2016 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Castwebb 12 Postad 9 Juni , 2016 Det låter positivt, men hur vet jag om den är rostad eller frostad? Kan en sån plugg bara lossna eller hur fungerar det? Hur får man in en ny plugg på bästa sätt? Måste man göra rent i hålet? Vart kan man beställa pluggarna? Vart skall man kolla efter rost som man inte vill hitta? Jätte tack för alla svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 810 Postad 9 Juni , 2016 Sönderrostad / erjad plugg beror på ålder och saltvatten, alltså frostpluggen inte någon annanstans. Saknas pluggen helt ? Dom lossnar inte av sig själva. Dom kan lossna om motorn varit dåligt vinterkonserverad och frusit. Men då brukar det bli följdskador som spräckt motorblock. Vatten expanderar när det fryser och får då inte plats i motorns kylkanaler, sprängverkan blir ganska stor. Om frysningen börjar på ett gynnsamt ställe i motorn så åker en frostplugg bort av trycket från isen och motorn klarar sig. Men kan gå precis tvärtom isen har ingen stans att ta vägen och trycker sönder motorblocket. Sprickor brukar vara vanliga inåt i motorn framför allt vid lyftargalleriet. Symtomen där blir oboy färgad olja pga av vatteninträngning. Om du nu har en jäkla tur så räcker det med att köpa en ny frostbricka och knacka dit. Finns att köpa på dom flesta marinfirmorna både på nätet och handeln Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Castwebb 12 Postad 10 Juni , 2016 Hej! Nu har jag fått tag i fryspluggar och fick bytt dom, motorn kyler kanon bra och motorn går bra när den är på land utan motstånd ifrån vattnet. Och det verkar inte som om den har gått sönder inuti blocket. Tack för all hjälp till er alla. Jag har ett nytt problem nu som jag gjorde ett nytt inlägg på. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser