Gå till innehåll
tisdag 06 maj 2025
Micke9000

Vattencirkulation från motorn till vvb

Rekommendera Poster

Hej.

Sitter och funderar lite.

Visst är det väl så att vattnets cirkulation går från motorn till varmvattenberedaren via termostathuset till beredaren och sedan tillbaka till cirkulationspumpen?

Tänker jag rätt flödesmessigt?

Mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter rätt.

Uttaget bör vara efter termostat så att motorn reglerar sin temperatur som den ska.

Var returen monteras lär nog variera rätt ordentligt beroende på förutsättningar, men någonstans före pumpen känns rätt om det ska bli cirkulation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har du sötvattenskylning på motorn!?

Installerade ett varmluftsaggregat för defroster på rutan framför ratten i däckssalongen och ett utblås i förpiken och ett i däcksalongen.

Har funderingar på att installera en liten reflexkamin, varmvattenberedare och slinga runt båten för vattenburen värme (med element)

För att i största möjliga mån undvika problem med motorns kylsystem, satte jag en lite värmeväxlare på motorns sötvattenskylningsdel. Hittade en bra plats för ett expansionskärl - högre än all tänkbar kommande utrustning och i nära anslutning till varmluftsaggregatet.

http://thallatha.blogspot.se/2014/02/gangvarme-fran-motorn.html

Till hösten, när jag skall göra färdig renoveringen av förpiken och toan, skall jag dra ledningar för vattenburen värme och montera ett par element där. Samtidigt skall jag även montera en varmvattenberedare som kommer att sitta i ett outnyttjat utrymme, där jag kommer att gå förbi med slangarna. 

Värmeväxlare - varmvattenberedare - varmluftsaggregat och sen till elementslinga, som senare kommer att sträcka sig över hela båten. Dvs det varmaste vattnet till varmvattenberedaren och varmluftsaggregatet för defroster.

Visserligen kommer det att ta längre tid att få full fräs på defrostern på vintern. Ev kommer jag att montera kranar, så jag kan koppla förbi varmvattenberedaren och få all värmen direkt till varmluftsaggregatet och defrostern.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag försökte utreda vad som är "rätt" och kom fram till följande:

VVB kopplas in mellan termostat och värmeväxlare. VVB värmas bara när motorn är varm.

Gångvärme tas före termostat och returen går till ingången på cirkulationspumpen. Det finns en sk värmeuttagssats som kopplas in vid temp.givaren. Men på min motor anodplugg i motorn där man kunde ta ut värme. Jag behövde en extra cirkulationspump för att få cirkulation i gångvärmen. Värmen kommer direkt, man behöver inte vänta på att motorn ska bli varm.

En värmeväxlare är ett mera lyxigt sätt att ta ut värmen men behövs inte om man enbart ska ha varmvatten. Har man en vattenburen värmare som startar vid behov kan kan ersätta värmeväxlaren med en tank på 50-100 liter med en slinga från motorn. Då behöver inte värmaren gå så ofta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...