Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Amanda31

Genua 1 på rulle

Rekommendera Poster

Jag har en överdrivet stor genua 1. Sydd i tunn mylar. Nästan i stil med en code zero. Finns det något som hindrar att jag låter sy om den i förliket och monterar den med en code zero-rulle?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går bra bara den inte är större än 1meter i Förlik för du blir det svårt med formen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Större än 1 meter i förlik? Hur menar du? Båten är partialriggad och har ett I-mått på 11,86, dvs måttet från däck till förstagsinfästet i masten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en överdrivet stor genua 1. Sydd i tunn mylar. Nästan i stil med en code zero. Finns det något som hindrar att jag låter sy om den i förliket och monterar den med en code zero-rulle?

Prata med en segelmakare. Dom bör kunna svara på vad som är möjligt och lämpligt att göra med just ditt segel på den båten.

 

Annars så tycker jag att det låter som en bra ide.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten har ett T mått det är företagets mått.är det ca 1 meter längre så är det svårare att kapa det gamla seglet mer.Man kan kapa ca 0.5 meter i toppen

Och 0.5 meter i undeliket.Sen får man flyta skohornet det beror på vad dett hamnar när man kortar T måttet.det är så man gjör mar man anpassar gamla segel

Till rulle.Hodd rulle behöver man inte kortar lika mycket som furlex rulle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten har ett T mått det är företagets mått.är det ca 1 meter längre så är det svårare att kapa det gamla seglet mer.Man kan kapa ca 0.5 meter i toppen

Och 0.5 meter i undeliket.Sen får man flyta skohornet det beror på vad dett hamnar när man kortar T måttet.det är så man gjör mar man anpassar gamla segel

Till rulle.Hodd rulle behöver man inte kortar lika mycket som furlex rulle

Ah ok, tror jag förstår vad du menar. Förstaget på en ev omsydd genua 1 blir längre eftersom jag monterar den på peken som förstås ligger längre ut än den normala förstagsinfästningen. Men värt att fundera på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En rullgenua (Code Zero m fl) funkar bäst om man monterar rullen på ett hyfsat långt peke så den går fri från förstaget. Då ökar också den fria längden för rullsystemet så du kanske inte behöver korta ditt segels förlik alls.

Peket (befintligt eller om du skall montera ett nytt?) kan ju också sänkas något så rullen får plats under seglet.

Instämmer med övriga: Kolla med en segelmakare, kanske en som säljer kompletta rullsystem, så får du säkert ett korrekt paket du kan använda direkt.

Lycka till!

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ser i ett av dina inlägg ovan att du har partialrigg. Då har du väl ett spinnakerfall som kommer ut nära masttoppen en bit ovanför förstagsinfästningen? Förutsätter att du tänker använda det för att hissa din special-gennaker och alla problem borde vara lösta...

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...