Gå till innehåll
torsdag 06 november 2025
Gäst Ulrika

Fogmassa till blyköl

Rekommendera Poster

Gäst Ulrika

Är det någon som har tips på vad jag bör ha för fogmassa mellan gelcoat/plast å blyköl?? Fogen har lossnat fläckvis. Ska jag ta å skrapa rent i skarven runt hela blytyngden? // Ulrika

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft samma jobb själv i vår. Skrapade rent vid själva sprickan. Rörde inte det som var helt. Har använt Sicaflex 291 som jag sedan målat över med en grundfärg innan jag målar vanlig bottenfärg. Vet inte hur det funkar men jag tror det skall bli bra. /hoek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ulrika

Ok...låter smidigt. Vågar jag lägga i sika nu månne, när båten ska sjösättas inom en snar framtid?? Det är väl nästan en månads härdningstid om jag inte minns fel. Men det kanske inte är något problem om jag inte målar över den?! // Ulrika

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en epoxybaserad fog från NM (Nils Malmgren) som är flexibel och utmärkt att lägga vid kölen.Superstark, flexibel och övermålningsbar Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här på vinterkanten kan jag meddela att fogningen gick mycket bra och när jag tog upp båten i höstas var skarven lika fin som när jag stoppade ner henne i våras. Tror nog jag vågar rekomendera detta förfarande.

/hoek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...