Gå till innehåll
fredag 22 augusti 2025
BSven

Isolering vid ruta - Hur göra kanten?

Rekommendera Poster

Jag skall klä insidan ruffen med isolering och skrovbeklädnad.
Plasten är 4mm tjockt enkellaminat och rutorna kommer att vara utvändig polykarbonat fäst med genomgående bultar. Jag avser att isolera med 10mm tjock isolering och sedan klä med skrovbeklädnad som i sig har 5mm skum. Frågan är hur jag skall göra vid kanten för att det skall bli funktionellt och bra?
Någon som har tips?

Foumlnster1_zpsgaoe8bai.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju klätt ruffen på liknande sått, med 2x10 mm liggunderlag och en 3 mm "ytmatta"

Rundade den yttre liggunderlagsbiten en aning och limmade "ytmattan" runt liggunderlaget och ända in till rutan.

Limmade med riktigt kontaktlimm och skar intill rutan med lite olika bredder av spackelspadar/japanspacklar.

Nu har du ju isolering fast i ytmattan och jag vet inte hur elastisk ytmaterialet är och om det går att avlägna isoleringen och limma in ytmmatan över kanten in till rutan.

Annars får man väl sätta en list på något sätt, men det är ännu bökigare.

post-106994-0-12088300-1463145370_thumb.png

I min båt ser det ut så här.

Blått - rutan

Svart - glasfiberlaminat, överbygge

Lila - Isolering av liggunderlag

Gult - ytmattan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en trälist runt min ruta, det är inte vackert utfört av tidigare ägaren. En vacker dag skall de snyggas till. Det känns bökigt... men blir säkert bra.

När jag har limmat isolering på överbyggnaden tidigare har jag kört den utan liggunderlag, bara 3 mm matta som jag sedan skurit snyggt runt öppningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack båda för svaren!
Det känns som att isoleringen gör störst nytta just på sidorna av överbyggnaden där skumkärna saknas. Jag få testa med Thallathas lösning på en provbit som inte sitter ihop med båten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...