Gå till innehåll
fredag 17 oktober 2025
Reine

Magnesiumanoder i sötvatten ?

Rekommendera Poster

En del påstår att man skall ha magnesiumanoder i sötvatten. Om nu detta stämmer, [RÖD]varför är de så svåra att få tag på ? [/RÖD]Det finns ju en väldig massa båtar i våra större insjöar, som faktiskt ligger i hela sommaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag såg ochså att uppgiften fanns på en annan lina och blev lika förvånda som du. Det är nog bra ifall vi fick magnesiumet nogsamt utrett. Jag har alltid förordat vanliga zinkanoder. OBS! inte sådana som har lång hållbarhet och kan köpas till ett väldigt låg initialkostnad./mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

Hej jag köpte magnesium anoder till mitt volvo drev 280 det var inga problem att få tag i. jag viste inte heller att det skulle vara mgnm i sötvatten förän i vintras. båt handlarn sa till mig att dom brukar köpa zink anod för dom är biligare men undrar vilket som blir biligast om drevet är uppätet. :-/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst david

Japp. magnesium ska det vara. Men det är vädligt få båthandlare som vet om det. Dom som är återförsäljare åt plastimo har magneisumanoder/kan beställa. http://www.plastimo.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! Kan någon kemist förklara varför det skulle vara magnesium i stället för zink i sötvatten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

Hej igen jag är ingen kemist men det har väll att göra med vattnets lednings förmåga. saltvatten leder leder ju ström medan sötvatten leder nästan ingen ström alls. ju renare vatten desto sämre lednings förmåga har vatten.fast vad som gör skilnad på zink och magnesium i salt och sött vet jag ej men det kanske är liten hjälp på vägen :roll:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Magnesium ligger längre ned än zink på skalan om metallers ädelhet och offras därför lättare än zink i samma miljö. Elekrolytens (vattnets) ledningsförmåga är som redan sagts mindre i färsk än saltvatten och skillnaden mellan metallerna märks mindre. Andra omständigheter som påverkar korrotion är: temperatur, PH (surhetsgrad) och ström (rörelse) i vattnet. Det går aldeles utmärkt att använda magnesium anoder även i saltvatten men räkna med att dom förbrukas fortare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, ser man på. Nu börjar vi komma någonvart. Jag vill minnas att det i kemisalen hängde en plansch med det så kallade periodiska systemet. Man borde inte sovit när innehållet gicks igenom.Synd att betygen redan är satta./Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag beställt magnesiumanoder från Tyskland, det blev halva priset (inklusive frakt) mot här hemma. Finns ju många ställen att handla på, men jag beställde mina från http://marineparts.de/ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tar hem Magnesiumanoder till AQ280,290,DP-drev.

Gå in på www.drevdelar.se

TEX:AQ 280SP pris 395 inklusive moms

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synd att jag inte visste det innan, men jag ser inga magnesiumringar som passar till 280 drev på din sida. Därför var kanske mitt köp från Tyskland inte så galet i varje fall..smiley-undecided.gif\ Betalade 205SEK inklusive allt (frakt moms osv...)

Men jag kommer att kolla din sida innan jag köper något till mina gamla grejer i fortsättningen. Tack för infon smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer in mer delar till hösten,motordelar mer delar till AQ-drev.

Priset var alltså för ringen runt propelleraxel,anod på sköld inklusive nya skruvar till båda delarna,var det det lika delar som du köpte i tyskland?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var bara ringarna inklusive skruv.

Men lägsta pris i Sverige, som jag hittade, var kartellaktigt 405SEK,

vart man än ringde. Trodde kartellbildning inte längre var tillåtet..smiley-wink.gif\

Här går det säkert att tjäna en bra slant i framtiden, när alla som kör i sötvatten upptäcker det faktum att man bör ha magnesium i sötvatten. Europa (med start från Tyskland och neråt) använder ju sig av 3 olika anoder beroende på vatten.

Salt = Zink, Bräckt = Aluminium, Sött = Magnesium. Man får väl påstå att dom är lite före oss 11.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det nya för AQ-drev,utombordare är så kallade aluminiumanoder.

De kan man använda i alla vatten.

Finns till 280 sp,i varje fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...