Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
cumulus188

Tomma batterier!

Rekommendera Poster

Jag har en segelbåt med två parallellkopplade  förbrukningsbatterier, dessa laddas med en solpanel och tillhörande regulator Naps NC5.
Normalt så brukar jag ta bort solpanelen (sitter på en stolpe) när båten tas upp på hösten, men i höstas så la jag panelen på båtvagnen och kopplade in som vanligt, tänkte att batterierna skulle må bra av underhållsladdning hela vintern. Detta har funkat bra, under vintern har batterispänningen varit helt OK.

Tills igår kväll, batterierna är helt tomma, 0,5V mätte jag över batteripolerna.
In på regulatorn var det då ca 19V och ut 0,5V. Kan regulatorn ha gått sönder och laddat ur batterierna? Om jag kopplar ur batterisidan från regulatorn, ska den då ge ut spänning där eller måste det finnas en last?

Tacksam för tips

 

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regulatorn kommer ge någon typ av spänning som du kan mäta med en voltmeter om du kopplar bort batterierna. 

 

Det som kan ha hänt är att underhållsladdningen har torkat ut batterierna under vintern och att de nu är kaputt. Om det skulle vara fina och relativt nya batterier kan det vara lönt att försöka ansluta en 12V nätadapter på några A direkt mot ett batteri efter att du tittat batterivatten nivån (förutsatt att det inte är underhållsfria/slutna) för att försöka få in en grundsyra så en "intelligent" laddare sedan kan ta vid och ladda batteriet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ta ner laddspäningen på regulatorn över vintern, så den laddar upp till 13,7V underhållsladdning.

Vid sjösättning, när förbrukare stratas, drar jag upp det till 14,3-14,4V

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ta ner laddspäningen på regulatorn över vintern, så den laddar upp till 13,7V underhållsladdning.

Vid sjösättning, när förbrukare stratas, drar jag upp det till 14,3-14,4V

Gör du det på regulatorn? Isåfall bör jag uppgradera min regulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja regulatorn har en hel del inställningsmöjligheter. Bla detta. Trodde dom flesta hadedet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var regulatorn som var trasig. Jag köpte också två nya batterier, dom förra satt i när vi köpte båten så jag vet inte hur gamla dom var.

Det kanske hade gått skrämma liv i dom men det känns bra att veta status på batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...