Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

martinedlund

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om martinedlund

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

417 profilvisningar
  1. Jag köpte Alpine UTE-92BT i vintras och har i båten. Funkar ypperligt. Bara blåtandsmottagningen som är lite sisådär om man går runt i båten med mobilen i fickan. Däremot kör jag inte med de inbyggda steget, utan har ett SPL Dynamics MD60.4 slutsteg i 3 kanals läge. Två kanaler driver ett par 6x9 högtalare i låda som ligger helt dolt nere i salongen och den tredje bryggade kanalen driver en Hertz EBX F20.5 baslåda som är gömd intill vattentanken under sittbrunn. Har kanonljud med riktigt partytryck som drar minimalt med ström. Stereon drar ca 10W och det heldigitala steget har en verkningsgrad på över 90% så det är volymen som avgör om det drar 5W eller 50.
  2. Ne, alkydharts som bindemedel och nafta som lösning. http://www.hammerite.se/files/2012/09/HN_SE_SV_SMOOTH_FINISH_NORDIC.pdf
  3. Hej, Tänker du på normalpotentialen där metallens potential i förhållande till vätgas mäts, så visar Al på en högre potential än Zn. Detta skulle innebära att Al blir offeranod för Zn. Men metallernas potential i en saltlösning är helt annorlunda, där har Zn högre potential än Al, vilket gör att Zn blir en offeranod för Al och alla andra metaller över Zn i den elektrokemiska spänningsserien. Det du bör reda ut är dock om trimplanen är ordentligt jordade mot aluminiumskrovet i båten eller ej för att zink anoderna på dina trimplan ska ge verkan även mot skrovkorrosion. Skulle du inte ha Zn anoder på trimplanen så skulle nog Al-skrovet fungera som en offeranod mot de rostfria trimplanen. Skulle de vara isolerade och inte ha god jordning så skulle jag rek att du även sätter en anod på skrovet.
  4. EP-Solars MPPT regulator som LonelyBird länkade är en bra regulator som tar tillvara och omvandlar effekten som annars switchas bort i en PWM regulator. Du kan manuellt ställa in laddningspänning och regulatorn har även underhållsprogram (Equalization) som körs med jämna mellanrum. En enkel tumregel är att inte köpa en regulator för 300kr om du har köpt batterier för minst det dubbla.
  5. Det stämmer, marina BAY15D lampor använder inte sockeln för jord utan bara de två polerna. De typer som finns hos Hjertmans eller Seasea ska ha denna konfiguration också. Men försöker du med ett bromsljus kommer det nog inte gå vägen.
  6. Kika i multimeters display igen! Batterivarningsikonen lyser Byt och mät igen!
  7. Regulatorn kommer ge någon typ av spänning som du kan mäta med en voltmeter om du kopplar bort batterierna. Det som kan ha hänt är att underhållsladdningen har torkat ut batterierna under vintern och att de nu är kaputt. Om det skulle vara fina och relativt nya batterier kan det vara lönt att försöka ansluta en 12V nätadapter på några A direkt mot ett batteri efter att du tittat batterivatten nivån (förutsatt att det inte är underhållsfria/slutna) för att försöka få in en grundsyra så en "intelligent" laddare sedan kan ta vid och ladda batteriet.
  8. En DC amperetång med låg känslighet är annars det smidigaste. Använder en själv för att kontrollera förbrukning mot specifikation. Var väldigt intressant att se hur Roca brytare med lysdiod kan dra 0,4W st.
  9. Det är ritat i Visio som är Microsofts produkt för att göra koppling och flödes scheman. Använder det normalt i jobbet för att dokumentera nätverk och dyl. Tänker du på min HB 70A vid förbrukningsbatt? Det sitter en 70A automatsäkring som jag även använder som HB. Såhär såg centralen ut innan jag hade hunnit dra klart och ansluta fler förbrukare. Observera att det även sitter glassäkringar vid varje ON/OFF knapp på kopplingspanelerna, har inte ritat in dom i schemat bara.
  10. Nej, vanligt silikon och diesel är inte vänner! Här har du bra info om fluorosilikonsom funkar http://www.tribotec.se/blogg/fluorosilikon-tatning-mot-bensin/
  11. Hej, Tittar man på ett exempel från ex Skyllermarks så rek dom att det sitter en huvudsäkring mellan startbatteri och motor men det är sällan förekommande i verkligheten. En huvudbrytare brukar däremot finnas. På sidan 7 ser du några exempelkopplingar http://www.sutars.com/wp-content/uploads/2015/10/Skyllermarks-Elguiden-2013-uppslag.pdf Biltemas motsvarighet till 5-56 fungerar ypperligt att spruta in i kabelskor för att rensa lite oxidation. Generatorn på din 3YM20 är på 120A vilket kräver rejäla kablar för att ge god laddningsfunktion så se över både startmotorns anslutning och generatorn. Jag håller precis på att avsluta min totalrenovering av elsystemet i en Omega 28 med en mindre och äldre Yanmar YSM8 motor. Här har du mitt nya elschema som referens för hur jag valt att bygga upp systemet.
  12. Jag satt biltemas http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-2000017199/20mm i motorutrymmet och sedan deras bitumenmatta på tunna och resonansmedgörliga delar/luckor runt om. Den dubbelhäftande tejpen sitter som berget mot gelcoaten. Har inte provkört än men det känns som man kommer in i en inspelningsstudio om man sätter huvudet intill motorn. På undersidan av luckorna framför motorn ser det ut såhär med bitumen.
  13. Kontakten heter IEC 60320 C11 (Hona) , C12 (Hane). Men verkar vara hopplöst att som privatperson beställa en löskontakt, hittade bara C9 i England som inte har spåret i mitten. http://www.leadsdirect.co.uk/shop/iec-c9-socket-rewireable/ Så enklast är nog att gå genom Thermoprodukter och beställa en kabel som reservdel.
  14. Den största fördelen du kommer få praktiskt av att seriekoppla två 50W paneler som även har ett förhållandevis högt Voc är att dom kommer tillsammans kunna nå en laddspänning när det verkligen är mulet. MPPT regulatorn kommer då kunna ladda med runt 6-7W även sent på kvällarna när varje panel bara levererar en spänning (>13V) som enskilt inte skulle fungera. Samtidigt så minskar dina krav på kabeldimensionering ner till regulatorn om du seriekopplar då strömmen blir halverad. Dock tittar du på databladet för regulatorn kommer du se en sämre effektivitet med ett par procent för 1215bn modellen när PV lämnar ca 40 istället för 20V.e Jag installerade själv en 75W panel med ett Voc över 26V vilket ger liknande effekt, igår under en mulen dag så fick jag in 40Wh när panelen har skyddsplast på och ligger under pressening på vinterförvarning.
  15. Hej Niklas-L Panelerna ska du seriekoppla uppe på taket. Sedan drar du ner plus och minus från seriekopplingen (använd minst 2.5mm2 om du ligger runt 3 meter kabel). Dessa kopplar du in i Tracer1215bn regulatorn. Dina två förbrukningsbatterier parallellkopplas och ansluts sedan till regulatorns batteriterminaler. Regulatorn har skydd mot polaritetsfel också, jag installerade precis samma Tracert1215bn i min båt samtidigt som hela elsystemet dras om och byggs ut. Lycka till
×
×
  • Skapa nytt...