Grynna 0 Postad 3 Maj , 2005 Det har minnsann varit en lärorik helg! I fredags eftermiddag skulle min Maxum 2400 SCR levereras till Solna från dalarna. Vi väntade tålmodigt och eftermiddagen gick och kvällen kom, vid 22-tiden ringde chauffören och han hade då lastat båten och hade 2,5 timme kvar. Ok, lite nattarbete har ingen dött av. Vid 00.30 dök han så upp i Solna och vi hade förberett allt nere vid kajen, där det nu var rätt mörkt. Bilen backades ner och kranen lyfte utan problem i båten i vattnet. Eftersom jag kollat med säljaren att allt var klart för sjösättning så var vi så nöjda när den guppade vid bryggan. Klockan hade väl blivit 02 vid det här laget. Vi förtöjde båten och hjälpte till att packa ihop allt vid lastbilen. Båten pumpade ut lite vatten, men det var väl lite regnvatten eller nåt... eller? Innan chauffören åkte tyckte vi nog att vi skulle kolla det där med vattnet, eftersom det hade pumpat i 5 minuter. Upp med luckan till motorrummet och där var det ju riktigt rikligt med vatten. Och det forsade in dessutom! Vad var nu detta! Allt skulle ju vara klart? Tillbaka till lastbilen, ut med kranen, upp med båten. Ingen bottenplugg... Ok, var är den då? Leta, leta, leta. Batteriet i ficklampan tar slut. Frustrerad. Ringer 3 ggr till säljaren i dalarna, som till slut svarar och tror sig ha sett pluggen någonstans... Jaha, då var det bara att lägga båten på land då. Som tur var hade vi spikat staket på båtklubben helgen innan så det fanns lite virke att palla upp med. Klockan hade nu blivit 03.30 och det var bara att åka hem. Vid 07.30, efter några timmar av urdålig sömn, var jag nere och kollade att den fortfarande stod upprätt, och det gjorde den! Så iväg till båtaffären och som dagens första kund inhandlade jag 1 st mässingplugg för 10 kr. Tillbaka vid klubben skruvade jag i pluggen, tvättade och vaxade båten. Senare under dagen använde vi klubbens egen kran, förmodligen byggd i början på 1900-talet, till att äntligen lägga i båten. Och se, den flöt! Nu har ju den här historien en bra slut! Båten ligger på plats och vi har testkört ett par ggr och den spinner som en katt. Alla erfarenheter, vare sig dom är roliga eller jobbiga, lär man sig massor av! Jag kommer till exempel alltid att kolla pluggen! Jag har lagt upp ett litet fotoalbum på dag 2 för den som vill titta. :-tackar //Grynna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 4 Maj , 2005 Här är säkert en minnesvärd sjösättning av TITANIC ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 4 Maj , 2005 Här ytterligare ett annat försök att sjösätta, fast litet misslyckad ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 17 December , 2005 Bild utan ord ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Newptunkryssare 0 Postad 25 December , 2005 Fel forum egentligen men ändå... Jag köpte en gammal Neptunkryssare i våras som hade torkat ihop rejält, hade 2 mm breda sprickor mellan alla bord i princip. Bredvid mig låg det några killar som hade en sjysst plastbåt. Självklart retades de en hel del när jag stod en vecka innan sjösättning och kliade mig i huvudet och funderade på läckageproblem. Nåja, tiden gick, jag la en slang i båten och lite filtar osv osv. Förra ägaren sa också hon kommer läcka så var beredd att ösa, även om hon ser tät ut så läcker hon... ok tänkte jag, de har ju haft den i 15 år så de vet väl. Så kom den stora dagen, båten såg tät ut och den var torr och fin inuti efter det att jag hade öst ur allt vatten. Sjösättning... min båt går i och jag hoppar efter ner i den, yr runt en stund i ruffen och letar läckor... ingenting, snustorrt. Under tiden sjösätter man plastbåten som låg bredvid mig på varvet. När jag sticker upp huvudet ur min båt efter en stund ser jag en febril aktivitet på deras båt, jag ropar Hur går det?, får till svar Fanskapet LÄCKER!!!. Kändes bra, min gamla träbåt var snustorr, deras nya plastbåt läckte som ett såll. Hela kajen gapskrattade och började tråka plastnissarna ps. De fick ta upp båten igen, det var loggen som de inte hade tätat utan bara satt i. ds. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 25 December , 2005 Varit med om detsamma som Plastnissarna då . För när jag köppte Nuvarande båt så var jag och tittade på den när det låg på land. och allt så bra ut . Så satt där ett ekolod, så jag frågade följer detta med? , Nej Absolut inte. Sedan efter nogra dagars funderande så bestämde jag mej för att köpa den. Dit och hämta den , Hem För SjöSättning. och inte tänkte jag på att där suttit ett Ekolod med Givare och allt. happ , I med båten , Ut på En Test Tur.. och Nog Tyckte jag att Länspumpen gick Konstant. upp med Stuvluckan , Tittade i aktern det visade sig att förra ägaren hadde glömt . Eller fullständigt skitigt i att täta Skruvhålen efter Givaren. Ja det var bara Tillbaka Lyckades dra upp aktern lite på en strand intill. (Styrpulpet) väger inte så mycket. I med Två Skruv och lite silicon. Sen var det bara iväg igen. inga Läckage. Men men man lär sig , Det var nog sista gången jag glömde att kolla detta.) Men en Seriös Försäljare hadde vell tätat hålen efter sig. Åtminstående Nämnt Nogåt . Fler på forumet som har varit med om Nogåt Liknande? Önskar alla en God fortsätting och ett Gott Nytt År // Henke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser